Wenedowie
Etymologia (wg T. Milewskiego) PIE* wen "kochać", "aimer", celte. veni- "ród""lignée",, gallois. Veni-carus, sirl. fin "rodzina""famille", fine
(< *venia) "pokrewieństwo, ród,"" rodzina"descendence, famille", breton. gwenn "rasa""race";
forma Veneti to nominal. plural. od italocelt. tematu *ven-e-to-,
analog. do -cing-e-to w Ver-cingeto-rix "nad-król wojowników" (por.: sirl. cing "wojownik"guerrier = gal. cingeto, z cingim "kroczę, ciągnę (na wojnę)" pousse ŕ la guerre-
tak samo jak w germ. gang "zespół współchodzących - współdziałających ludzi" - goc. gangan "iść, chodzić").
When the ancient Slavs, the bearers of the Urnfield culture, migrated from what is now Poland and eastern Germany, they spread their slavic language as well as their culture and religion. They reached present-day Austria and Slovenia around 1200 B.C., and 200 years later they are documented in northern Italy. They were generally called Winidi, Venedi, Veneti, Wenden or Windische, depending on the area and time.
|
The historical reality that Slovenians descended from the Veneti does not detract from their Slavic heritage. On the contrary, it extends their background far beyond the limits set by the official historiography and proves that Slovenians or their ancestors resided in their traditional lands uninterruptedly for a very long time. It shows that they are one of the original nations of central Europe.
|
Ci sami ludzie powiedzieli mu, że ”w Izbicach to tak jak tu w Slowěnstji; Kaszebi e Slowěnci to jedno”[4]. Z wëpowiescy zapisónëch przez A. H. wëchôdô, że „słowi(e)ńsczi” (Slowěnstji) znaczëło to samo, co „polsczi” i „kaszëbsczi”. Mówic po słowińsku, znaczëło: po kaszëbsku abo polsku, tzn. po słowiańsku. O tim, że słowa „kaszëbsczi” i „słowinsczi” znaczëłë jedno to samo swiôdczi téż np. wëjimk z tekstu zapisónégo kol 1912 r. przez M. Rudnicczégo:
Kultura przeworska i okoliczne
Najpierw trochę chronologii, ułatwi to późniejszą orientację. Młodszy okres przedrzymski (=późnolateński) - fazy - A1 - od schyłku III w. a.C. (ew. od przełomu III i II) do pierwszych dziesięcioleci drugiej połowy II w. a.C. - A2 od pierwszych dziesięcioleci drugiej połowy II w. a.C. do do końca pierwszej połowy I w. a.C. -A3 do przełomu I w. a.C. i I w. p.C.
KULTURA PRZEWORSKA
|
|
|
Kultura przeworska wykształciła się na początku mop (młodszy okres przedrzymski) i trwała do schyłku wczesnej fazy okresu wędrówek ludów (1 poł. V w. p.C.). Nazwa pochodzi od miejscowości Przeworsk - obok niej w miejscowości Gać odkryto pierwsze opisane cmentarzysko tej kultury. Razem ze spokrewnioną z nią kult. oksywską wykształciła się na podłożu wcześniejszych kultur: pomorskiej i grobów kloszowych pod wpływem kult. lateńskiej. Z powodu trudności w dokładnym datowaniu materiałów z końcowych faz pomorskiej i grobów kloszowych badania nad relacją tych kultur i przeworskiej jest bardzo trudne. Zasadnicze różnice pomiędzy tymi kulturami nie pozwalają na wyodrębnienie fazy przejściowej. Jako dowód ciągłości kulturowej można wykazać tylko niewiele przedmiotów - są to jednak proste przedmioty, których kształty warunkuje ich funkcja. O wzajemnych powiązaniach świadczy podobieństwo w rozmieszczeniu osadnictwa, jednak już charakter struktur mikroosadniczych wykazuje różnice. Osady przeworskiej zakładano na terenach położonych niżej niż osiedla pomorskiej i kloszowej. Wiązało się to ze zmianami klimatycznymi (i zapewne gospodarczymi). Na niektórych cmentarzyskach obserwuje się ciągłość pochówków pomorskiej i przeworskiej. Jednak większość cmentarzysk przeworskiej zakładano na nowych miejscach. Oprócz wpływów celtyckich na powstanie przeworskiej miały prawdopodobnie wpływ ruchy ludnościowe Bastarnów i Skirów, którzy w połowie III w. a.C. pojawili się na stepach nadczarnomorskich (wywędrowali z kręgu jastorfskiego). Za obszar krystalizowania się przeworskiej uznaje się: środkowy Śląsk i Dolny Śląsk, południowo zachodnią Wielkopolskę, Kujawy i część Mazowsza. Aż do fazy A2 w inwentarzach grobowych przeworskiej znajduje się ceramikę pomorskiej, musiały więc one współistnieć na początku. Obrządek pogrzebowy - przede wszystkim ciałopalny. Groby szkieletowe bardzo rzadko - na terenach o wcześniejszym intensywnym osadnictwie celtyckim. Wśród ciałopalnych początkowo przeważały jamowe (spalone szczątki w jamie), później wzrasta liczba popielnicowych obsypanych resztkami stosu. Bardzo rzadko występują popielnicowe czyste. Stosowano przepalanie wszystkich darów grobowych, a większe (np. miecze) dodatkowo gięto lub łamano. Dla pochówków męskich charakterystyczne - broń, ostrogi, nożyce, brzytwy, osełki, narzędzia kowalskie, dwuczęściowe klamerki do pasów. Kobiece - dwie zapinki, klamry, przęśliki, noże sierpikowate. Broń w grobach jest spotykana często. Zestaw uzbrojenia i formy broni wskazują na wpływ celtycki. Ceramika - cienkościenna: starannie wykonana, często zdobiona, zróżnicowane kształty, najczęściej o czarnych powierzchniach - tzw. ceramika stołowa - jako cenniejsza często stosowana jak dary grobowe - stąd spotykana na cmentarzyskach. Tzw. ceramika kuchenna - mniej staranne, grubościenne, prostsze formy, niezdobiona - znajdowana na stanowiskach osadowych. Przeworska utrzymywała ożywione kontakty z południem (np. szlakiem bursztynowym).
KULTURA OKSYWSKA
Zajmowała Pomorze Nadwiślańskie i trwała do początku I stulecia p.C. Ciałopalne - dominują jamowe, popielnicowe obsypane resztkami stosu są częstsze niż w przeworskiej. Spotykane są popielnicowe czyste, też takie gdzie rolę popielnicy spełniał pojemnik wykonany z materiału organicznego. Charakterystyczne dla oksywskiej jest umieszczanie na niektórych cmentarzyskach stel kamiennych nad grobami, spotykane są też bruki kamienne nad grobami. W schyłkowej fazie pojawiają się szkieletowe. Zmarłych wyposażano podobnie jak w przeworskiej, też niszczono i przepalano dary grobowe. Jednak mniej licznie dawano ceramikę (z wyjątkiem ziemi chełmińskiej, gdzie silne wpływy przeworskiej). W grobach po kilka przedmiotów metalowych: żelaznych i częściej niż w przeworskiej brązowych. Wśród brązowych znajdują się przedmioty wykazujące powiązanie z kręgiem jastorfskim i południową Skandynawią. Częściej niż w przeworskiej występują miecze jednosieczne. Używane przez ludność oksywskiej były groty faliście powycinane i ornamentowane. Inną charakterystyczną cechą oksywskiej jest znaczna liczba spotykanych w jej inwentarzach wyrobów metalowych - produkcja oparta była na miejscowych wysokofosforowych rudach żelaza.
KULTURA KURHANÓW ZACHODNIOBAŁTYJSKICH
Tereny od dolnego biegu Wisły na zachodzie po dolny Niemen na wschodzie. W mop na tych terenach ukształtował się model kulturowy wywodzący się jeszcze z wczesnej epoki żelaza. Oddziaływania lateńskie były niewielkie, z wyjątkiem Sambii (kontakty handlowe - bursztyn). Mało materiałów, szczególnie form przewodnich.
KULTURA JASTORF
Dorzecze Łaby. Genezę wywodzi się z lokalnych tradycji późnohalsztackich. Pewien wpływ - oddziaływania lateńskie. Zmiany ewolucyjne - ciągłość kulturowa. Źródła z I w. p.C. lokalizują tam plemiona swebskie. Często identyfikuje się lokalne grupy z konkretnymi plemionami - np. Longobardowie nad dolną Łabą. Krąg jastorfski - wiele grup lokalnych. Dominuje - ciałopalny popielnicowy, niekiedy popielnice nakrywane misami lub płaskimi kamieniami. Spotyka się też pochówki pierwotnie w czymś organicznym. Groby tworzą cmentarzyska - nawet kilka tysięcy pochówków. Niekiedy osobne cmentarzyska dla kobiet i mężczyzn. W schyłkowej fazie mop coraz częściej wyposażano groby mężczyzn w broń. Składano ofiary - zatapiano dary w jeziorach lub bagnach - też ślady ognisk, drewnianych pomostów, drewniane figury. Z terenów kręgu jastorfskiego znane są znaleziska ludzkie z bagien. Stan zwłok wskazuje na zaduszenie lub powieszenie - ofiary lub skazańcy. W późnej fazie mop zmiany wywołane przesunięciami ludnościowymi.
POLSKA: GRUPA NADODRZAŃSKA
Pomorze Zachodnie - A1 i częściowo A2. Ludność kultury pomorskiej przyjęła jastorfski model kulturowy. Potem na ten teren nasuwa się oksywska. Od jastorf różni się - występowaniem grobów jamowych. Też lokalne formy ozdób - brązowe szpile, pewne typy naszyjników i zapinek. Wyłącznie ciałopalenie - najliczniejsze popielnicowe obsypane, niekiedy nakrywane misą, jamowe (wpływy przeworsko-oksywskie). Często kamienne stele i bruki. Wyposażenie ubogie, wydaje się, że wyposażano jedynie groby kobiece. Broni i narzędzi nie ma.
GRUPA GUBIŃSKA
Dolny bieg Nysy Łużyckiej i głównie na lewym brzegu Odry. Częściowo na terenie zajmowanym wcześniej przez pomorską. Najczęściej pochówki popielnicowe, nakrywane misą lub kamieniem. Grupa ta właściwie graniczy z terenem przeworskiej a wzajemne powiązania są bardzo niewielkie. Tereny tych dwóch kultur nie są niczym przedzielone (rzeka, pustka osadnicza) - jest to nietypowy przykład.
OKRES RZYMSKI = OKRES WPŁYWÓW RZYMSKICH
Chronologia: wczesny okres rzymski B1 - pocz. I w. p.C. - ok. 80r. B2 - od ok. 80 do pocz. 2 poł. II w. /// młodszy okres rzymski C1 - pocz. 2 poł. II w. do pocz. 2 poł. III w. C2 od pocz. 2 poł. III w. do pocz. IV w. /// późny okres rzymski C3 - pocz. IV w. do drugiej połowy IV w. /// wczesna faza okresu wędrówek ludów D - od 2 poł. IV w. do pierwszych dziesięcioleci lub połowy V w.
KULTURA PRZEWORSKA
Nie pojawiły się żadne istotne zmiany jeśli chodzi o osadnictwo, wierzenia, gospodarkę. Obserwuje się pewne różnice stylistyczne - formy wyrobów metalowych i ceramika - oddziaływania rzymskie, z państwa Marboda. B2 - wzrost gęstości osadnictwa i kształtowanie się nowych skupisk osadniczych. Wyraźniej zaznacza się pewna odrębność wschodniej części przeworskiej. Pochówki w okr. wczesnorzymskim podobnie jak wcześniej zmieniają się jednak proporcje - wzrasta ilość popielnicowych. W większości groby nie sa zaznaczone na powierzchni. Kurhany są wyjątkowe (np. tzw. książęce - szkieletowe). W późnych stadiach przeworskiej zanikają na prawie wszystkich obszarach groby popielnicowe. Dominują jamowe, ale inne niż wcześniej. Wtedy - niewielkie rozmiary i zawierały niewielką część stosu. Teraz - są one właściwie formą przejściową do tzw. pochówków warstwowych - na większym obszarze rozrzucano szczątki kolejnych kremacji. Inwentarze grobowe są teraz bogatsze, ale w końcowych fazach ulegają zubożeniu. Groby kobiece - 2 lub więcej zapinek, okucia i części zamków drewnianych skrzyneczek+klucze, igły, przęśliki, większa ilość ozdób. Męskie - uzbrojenie i ostrogi, krzesiwa, szydła, nożyce, jedna zapinka. Wśród ozdób wyróżnia się charakterystyczne dla kobiet i mężczyzn. Bardzo charakterystyczne dla przeworskiej jest wykonywanie wielu przedmiotów (zapinki, okucia końca pasa, sprzączki) z żelaza, podczas gdy na terenach sąsiednich do wyrobu tych samych przedmiotów używano metali kolorowych (głównie brązu). Charakterystyczna jest ceramika wytwarzana na kole w wielkich centrach produkcyjnych.
KULTURA WIELBARSKA
Na terenach wcześniejszej oksywskiej. Łączona z Gotami. Charakteryzuje się przede wszystkim odrębnymi cechami obrządku pogrzebowego. Pisałam o tym kiedyś wcześniej. Zresztą wielbarska była już chyba dokładniej opisywana.
WSCHÓD
Na terenie kręgu zachodniobałtyjskiego powstaje kilka lokalnych grup kulturowych. Kultura bogaczewska - ludność utożsamiana z Galindami; k. sudowska - plemię Sudowów; k. Dollkeim-Kovrovo (Sambia) - Estiowie. Pochówki ciałopalne płaskie, ale też podkurhanowe, też szkieletowe, którym niekiedy towarzyszą pochówki koni.. Mniejsza liczba przedmiotów żelaznych (w stosunku do przeworskiej). Zwyczaj wkładania do grobów brązowych monet.
ZACHÓD
Na terenach jastorfskich powstaje krąg nadłabski (wyróżnia - charakterystycznie zdobiona ceramika). Specyficzne jest też (podobnie jak w jastorf) używanie do kremacji grudek żywicy. Wszystkie kultury, grupy lokalne, fazy chronologiczne charakteryzują się pewnymi specyficznymi formami ozdób (np. forma, zdobienie), charakterystycznymi zestawami tych ozdób (np. konkretny typ zapinki z konkretnym typem sprzączki), ceramiki (formy, częściej zdobienie), importami - tych wszystkich różnic szczegółowo nie opisywałam, ale one istnieją i to m.in. one rozróżniają poszczególne kultury.
Kultury archeologiczne okresu
przedrzymskiego
epoki żelaza (600 lat p.n.e );
01 grupy nordyckie, 04 kultura wschodniobałtycka strefy leśnej, 05 grupa gubińska, D4 grupa Harpstedt-Nienburger C3 kultura oksywska,
08 kultura kurhanów zachodniobałtyjskich ,D3 kultura zarubiniecka, 09 grupy estońskie, C3 grupy trackie, kultura Poieneşti-Lukaševka (grupa kultury przeworsko-jastorfskiej
|
|
Les cultures archéologiques du contexte pré-romain de l'âge du fer
(600 ans avant JC) B2 groupe nordique, B3 culture jastorf, D4 groupe Hapstedt-Nienburger, B4 population celte, C3 culture przeworska , B4 groupe gubinski, C3 culture oksywska , B3 baltique occidentale zone forestičre, C3 kourganes orientales baltiques, D3 culture de zarubiecki, D1 groupe estonien C3 groupe tracki couleur jaune clair de la culture poienesti-lukasevska, (groupe de culture przeworsko jastorfski |
Wenedowie, Wendowie, Wenetowie, Wenedzi - lud dawniej dość powszechnie identyfikowany ze Słowianami zachodnimi, zamieszkujący, w okresie rzymskim (I-IV w. n.e.), ziemie nad Bałtykiem.
![]() |
![]() |
Los mercaderes etruscos llegaron al norte de Europa mucho antes de la llegada de los romanos, trayendo consigo la escritura; según la mayor parte de los eruditos las runas derivan del alfabeto etrusco.
Entre las variantes del etrusco en la Italia septentrional estarían el lepóntico y ligúrico, entre las regiones orientales del Piamonte, Lombardía y la parte meridional del cantón Ticino y la Liguria y la región de los lagos (Como, Lugano, Maggiore y d'Orta); el gálico, en las zonas de Novara y Verccelli y el raético, en el Tirol y los valles de los Dolomitas.

Una de las variantes que el etrusco tuvo en el norte de Italia es el venético, en la zona correspondiente a la actual región de Véneto.

.i.aiis.s.k.uhvox.e.
vo.l.tiio.m.mni.
.i.an
'Yo (pertenezco) a Fuksia Voltiommrina.'
Se han hallado más de 250 inscripciones venéticas que datan de los siglos VI al II a. C. Se caracterizan por la presencia de la letra F, igual que en etrusco; por la letra O, distinta del modelo etrusco; por el diseńo angular de las letras; por una puntuación silábica (las sílabas abiertas no se puntúan) y por el uso de las letras griegas y etruscas X, M y Z. Para los sonidos [g], [b] y [d].

'vza.n.
vhuxia. ur.kle.i.na/ re.i.tie.i
zona.s.to
'Fugia Urkleina da este
objeto a (la diosa) Reitia.'
La figura inferior muestra el alfabeto venético en una tabla votiva de bronce de Este. Incluye los signos ALCEO y la práctica de sílabas.

|
|
Przekazy [edytuj]
O Wenedach wspominają źródła rzymskie z I i II wieku, między innymi Pliniusz Starszy, Tacyt, Ptolemeusz Klaudiusz. Określają oni "Górami Wenedzkimi" prawdopodobnie morenowe pagóry Pojezierza Mazurskiego (próbowano z nimi identyfikować także Góry Świętokrzyskie lub Karpaty), a "Morzem Wenedzkim" (Morze Bałtyckie). Jordanes (w VI wieku) terminem Wenedowie określa Słowian (Antów i Sklawenów).
- Pliniusz Starszy (Naturalis Historia, IV-97): "Niektórzy twierdzą, że ziemie te aż do rzeki Vistla zamieszkane są przez Sarmatów, Wenedów, Scirów, Hirrów." (wiadomość z ok. 5 r. n.e. ?);
- Klaudiusz Ptolemeusz (Geografia, III-5.1): "Sarmacja europejska ograniczona jest od północy Oceanem Sarmackim wzdłuż zatoki Wenedyjskiej (Sinus Venedicus)"; (ibidem, III-5.5):"Góry Wenedyjskie (Venedici Montes)"; (ibid., III-5.7-10): "zamieszkują Sarmację ogromne ludy: Wenedowie wzdłuż Zatoki Wenetyjskiej (...) Z mniejszych zaś ludów siedzą w Sarmacji Gytonowie koło rzeki Wistula, poniżej Wenedów (...) Bardziej ku wschodowi od wymienionych siedzą poniżej Wenedów: Galindowie, Sudinowie i Stawanowie aż do Alanów."
- Tacyt (Germania, 46): "Wenetowie przejęli wiele z obyczajów Sarmatów. Przebiegają bowiem w celach łupieskich wszystkie lasy i góry znajdujące się między Peucynami a Fennami. Jednak powinni być raczej zaliczani do Germanów, ponieważ budują domy, noszą tarcze i lubią szybkie, piesze marsze. Odróżnia ich to od Sarmatów żyjących na wozie i na koniu".
- Jordanes (Getica, 119): "Po rzezi Herulów Ermenryk skierował oręż przeciw Wenetom, którzy chociaż pośledni żołnierze, lecz mnogością silni, zrazu próbowali stawiać opór. Cóż jednak wskóra rzesza nieotrzaskanych z rzemiosłem wojennym, kiedy i Bóg dopuszcza, i rzesza nadejdzie. Wenetowie zaś, (...) pochodząc z jednego pnia, występują dzisiaj pod trzema nazwami: Wenetów, Antów i Sklawenów. I chociaż dzisiaj, w wyniku naszych grzechów wszędzie się srożą, wtedy wszyscy spełniali pokornie rozkazy Ermenryka."; (ibid., 246-247): "Wiadomo, że po śmierci króla Ermenryka, rozdzieliwszy się z Wizygotami, którzy odeszli (na zachód), Ostrogoci pozostali w tej samej ojczyźnie uznając zwierzchnictwo Hunów, jakkolwiek Vinithar, przedstawiciel Amalów, zachował oznaki swego przywództwa (...) Powoli wydobywał się spod ich jarzma. Usiłując zarazem dać dowód swego męstwa, ruszył z wojskiem na ziemie Antów. Wszcząwszy działania wojenne, w pierwszym spotkaniu poniósł klęskę. Następnie (...) króla ich, imieniem Boz, wraz z synami i siedemdziesięcioma naczelnikami dla postrachu ukrzyżował, aby trupy wiszących w dwójnasób trwożyły pokonanych"- tu Antowie jako część Wenetów, vide Vinithar < *Vinitha-harjis "Wenetobójca"; (ibid., 34-35): "Ujęta w sieć tych rzek (Tisa, Danubius i Aluta) leży Dacja, którą osłaniają na kształt wieńca strome Alpy (tu: Karpaty). Wzdłuż ich lewego skłonu, który zwraca się w kierunku północnym, od źródeł rzeki Vistuli na niezmierzonych przestrzeniach usadowiło się ludne plemię Wenetów, którzy chociaż teraz przybierają różne miana od rodów i miejsc, w zasadzie są nazywani Sklawenami i Antami. Sklawenowie siedzą na obszarze od grodu Noviodunum i jeziora określanego jako Mursjańskie, po rzekę Danaster, a na północy po Visclę, mając błota i lasy zamiast grodów. Ziemie Antów zaś, którzy są najdzielniejszymi przedstawicielami plemienia, ciągną się nad zakrętem morza Pontyjskiego od Danastru po Danaper, rzek oddalonych jedna od drugiej na wiele staj"; (ibid, 36): "Przy samym Oceanie, gdzie trzema gardzielami morze spija wody Vistuli, usadowili się Vidivariowie, zlepek różnorodnych szczepów. Za nimi, też na wybrzeżu Oceanu, pędzą żywot Estowie, lud ze wszech miar usposobiony pokojowo" - Z Vidivariami prawdopodobnie należy łączyć nazwę Witland, krainę, w czasie, z którego pochodzi o niej przekaz, już estyjską (stanowiącą granicę między terenami Bałtów a krajem słowiańskich Wenetów). Jeśli nazwa Vidi-varii (na gruncie germańskim etnonim tłumaczy się zwykle jako "leśni ludzie") byłaby zniekształconą formą *Vindi-varii (germ. "mężowie [z plemienia] Vindów/Wenedów"), byłaby to ostatnia (odnosząca się do VI w.) wzmianka o nadbałtyckich, niesłowiańskich Wenedach.
Interpretacja etniczna [edytuj]
Lud ten identyfikuje się z italo-celtycką bądź (północno-)iliryjską grupą językową. Wchłonięci przez Wschodnich Germanów swoje imię pozostawić mieli w spadku Słowianom (lub szerzej - Bałto-Słowianom). By ograniczyć do minimum pole hipotez, należy wyjść od dostępnych nam danych o realnie istniejącym ludzie Wenetów:
- dialekty wenetyjskie zalicza się zasadniczo do grupy italoceltyckiej z wyraźnymi cechami italskimi (efekt tworzenia się tzw. językowej "ligi italskiej" ?), ale i nawiązaniami germańskimi (wspólne innowacje). Są to wskazówki mówiące, że dialekty te musiały być używane pierwotnie na pograniczu italo-celtyckim i germańskim (górne dorzecze Renu i Dunaju ?; zob. Ł).
- dialekty iliryjskie natomiast są odrębne od grupy tak italskiej, jak i trackiej, zbliżały się do grupy dako-myzyjskiej (jednakże języki te należały do dwu różnych rodzin - iliryjskie do kentumowej, dako-myzyjskie do satemowej), wykazują też związki z germańskimi.
Analiza toponimów na terenie Polski wykazała istnienie szeregu nazw, które mogą być łączone z pierwszą lub drugą grupą dialektów. Przewagą zdają się mieć jednak nazwy pochodzenia prawdopodobnie wenetyjskiego, skupiające się w Polsce północnej - Wielkopolska i pas od środkowej Wisły po Sambię. W mniejszej liczbie zaobserwować można nazwy pochodzenia iliryjskiego (na przedgórzu sudeckim) i dako-myzyjskiego (na Podkarpaciu). Znaczące jest, iż krańce ich występowania (południowe dialektów wenetyjskich i północne - dla nazw iliryjskich i dako-myzyjskich) z grubsza pokrywają się z granicami osadnictwa wczesnoprzeworskiego, wbijającego się klinem między te dwa obszary dialektalne. Najpóźniejsze osadnictwo weneckie (wg R. Wołągiewicza) skupia się na obszarze kultury wielbarskiej, w dolnym biegu Wisły (szczególnie u jej prawego brzegu) (patrz: Pliniusz Starszy - "do Wisły " Wenedowie, Scirowie i Hirrowie; Ptolemeusz - Wenedowie nad Bałtykiem, na wschód od Wisły). Na tym obszarze (prawobrzeże dolnej Wisły) jednak sytuuje się także jądro osadnictwa gockiego (K. Godłowski).
Etymologia (wg T. Milewskiego) [edytuj]
PIE*wen "kochać", celt. veni- "ród", gal. Veni-carus, sirl. fin "rodzina", fine (< *venia) "pokrewieństwo, ród, rodzina", bret. gwenn "rasa"; forma Veneti to nom. pl. od italocelt. tematu *ven-e-to-, analog. do -cing-e-to w Ver-cingeto-rix "nad-król wojowników" (por.: sirl. cing "wojownik" = gal. cingeto, z cingim "kroczę, ciągnę (na wojnę)" - tak zamo jak w germ. gang "zespół współchodzących - współdziałających ludzi" - goc. gangan "iść, chodzić").