|
|
http://annelaure.wanclik.free.fr/vanth_de_souza.htm |
http://tade.wanclik.free.fr/organy.htm |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wanclik |
http://wanclik.free.fr/pierwszeorgany.htm |
|
|
index-x |
|
|
twanclik |
|
|
jan wanc |
|
|
curiosités |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
https://www.organy.pro/historia.php?id=1 |
|
|
|
|
|
|
|
https://pl.wikipedia.org/wiki/Organy |
|
|
|
|
|
|
|
http://tade.wanclik.free.fr/organy.htm |
|
|
|
Organy[edytuj] |
|
|
|
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organy piszczałkowe |
|
najważniejsze
źródła z XIV wieku dotyczą organów w Kętach.
Zbudował je w 1381 roku w tamtejszym kościele św.
Małgorzaty organmistrz Jan Wanc z Żywca. |
|
|
wł. organo, fr. orgue |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasyfikacja naukowa |
|
|
|
Aerofon piszczałkowy |
|
|
|
Klasyfikacja popularna |
|
|
|
instrument dęty
klawiszowy |
|
|
|
Skala instrumentu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organy
w sanktuarium Matki Bożej Dzikowskiej w Tarnobrzegu |
|
|
|
|
|
|
Organy z ręcznym miechem w kościele w Nowej
Bystrzycy |
|
|
|
|
|
|
Prospekt organowy w kościele
w Ścinawce Średniej |
|
|
|
|
|
|
Organy kościoła farnego w Łańcucie |
|
|
|
|
|
|
Organy w Woźnikach |
|
|
|
|
|
|
Prospekt organowy katedry w Kamieniu Pomorskim |
|
|
|
Organy piszczałkowe – klawiszowy, aerofoniczny, idiofoniczny oraz największy instrument
muzyczny; umieszczany najczęściej
w kościołach, salach koncertowych, synagogach reformowanych czy aulach. |
|
|
|
Organy piszczałkowe
są nieporównywalne z żadnym innym instrumentem muzycznym – pod
względem rozmiarów przestrzennych, liczby źródeł fal dźwiękowych,
sumarycznej mocy emitowanej do otoczenia, dynamiki i bardzo często
różnorodności barw i możliwości kolorystycznych, a
także pod względem złożoności konstrukcyjnej. W
wielu aspektach (głośność, brzmienie, barwa)
przewyższają orkiestrę
symfoniczną, chociaż na organach gra
tylko jeden człowiek. Rozpiętość skali dźwięków dużych
instrumentów wynosi ok. 10 oktaw, co jest porównywalne z zakresem dźwięków
odbieranych przez ludzki słuch (od 16 Hz do ok. 20 000 Hz), jednakże
istnieją organy o jeszcze większej skali. |
|
|
|
Organy mają trzy
zasadnicze cechy: |
|
|
|
·
dźwięk jest tworzony poprzez powietrze
przepływające przez piszczałki pogrupowane w głosy, |
|
|
|
|
· instrument
ma trakturę, |
|
|
|
·
instrument ma miech. |
|
|
|
Organy są głównym
celem zainteresowania wyspecjalizowanego działu instrumentoznawstwa oraz instrumentologii, zwanego organoznawstwem. W 2017 kunszt
budowy organów i muzyka organowa w Niemczech zostały wpisane na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO[1]. |
|
|
|
|
|
|
|
Spis treści |
|
|
|
· 1Historia |
|
|
|
o 1.1Starożytność |
|
|
|
o 1.2Wczesne średniowiecze |
|
|
|
o 1.3Pełne i późne
średniowiecze |
|
|
|
o 1.4Renesans |
|
|
|
o 1.5Barok |
|
|
|
o 1.6Okres przejściowy, klasycyzm |
|
|
|
o 1.7Romantyzm |
|
|
|
o 1.8Orgelbewegung |
|
|
|
o 1.9Współczesność |
|
|
|
· 2Budowa |
|
|
|
o
2.1System zasilania |
|
|
|
§ 2.1.1Miech |
|
|
|
§ 2.1.2Dmuchawa |
|
|
|
§ 2.1.3Rezerwuar |
|
|
|
§ 2.1.4Kondukty |
|
|
|
o 2.2Stół gry |
|
|
|
§ 2.2.1Klawiatury |
|
|
|
§ 2.2.2Włączniki rejestrowe |
|
|
|
§ 2.2.3Urządzenia dodatkowe |
|
|
|
o 2.3Traktura |
|
|
|
o 2.4Wiatrownica |
|
|
|
o 2.5Piszczałki i ich menzury |
|
|
|
o 2.6Głosy |
|
|
|
o 2.7Szafa organowa |
|
|
|
·
3Największe organy piszczałkowe na świecie |
|
|
|
o 3.1Organy w Atlantic City Convention
Hall, USA |
|
|
|
o 3.2Organy w Hali Stulecia |
|
|
|
·
4Największe organy piszczałkowe w Polsce |
|
|
|
o 4.1Klasyfikacja ze względu na
budowę instrumentu |
|
|
|
o 4.2Klasyfikacja ze względu na
liczbę głosów obsługiwanych ze stołu gry |
|
|
|
· 5Zobacz
też |
|
|
|
· 6Przypisy |
|
|
|
·
7Bibliografia |
|
|
|
· 8Linki
zewnętrzne |
|
|
|
Historia[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Starożytność[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Pierwowzorem organów były
starożytne małe instrumenty dęte, takie jak fletnia Pana i dudy. W wyniku zastąpienia
ludzkiego zadęcia systemem hydraulicznym oraz zastosowania wentyli otwierających dopływ powietrza do konkretnych
piszczałek powstał pierwszy instrument typu organowego – tak zwane
organy wodne – datowane na III wiek p.n.e. Ich konstruktorem był aleksandryjski mechanik i
matematyk Ktesibios. Jego instrument nazwano właśnie organami
hydraulicznymi – wodnymi, bowiem ciśnienie powietrza było w nich
regulowane za pomocą zbiornika z wodą. Były one powszechnie
stosowane w starożytnym Rzymie i odznaczały się donośnym
dźwiękiem. Używano ich w cyrkach, amfiteatrach i w czasie
procesji. Ich wygląd znamy dzięki antycznym mozaikom, obrazom, przekazom
literackim i znalezionym fragmentom, ale szczegóły techniczne budowy
znane są tylko w ogólnym zarysie. |
|
|
|
|
W bliżej nieokreślonym czasie
hydrauliczny mechanizm sprężania powietrza zastąpiono
skórzanymi miechami. Znamy datę pierwszego przedstawienia takich organów
na obelisku wzniesionym za panowania bizantyńskiego cesarza Teodozjusza
I Wielkiego – jest to rok 393 n.e. |
|
|
|
Wczesne średniowiecze[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
|
|
Święta Cecylia, patronka muzyki
kościelnej, grająca na portatywie (1501) |
|
|
|
W pierwszych wiekach swego
istnienia organy były instrumentem wyłącznie świeckim.
Kościół, w obawie przed przeniknięciem elementów kultury
pogańskiej do liturgii, wykluczał ich udział w muzyce kościelnej.
Dopiero papież Witalian, w okresie kryzysu chorału
gregoriańskiego, dekretem z 666 oficjalnie
wprowadził do liturgii organy do świątyń Kościoła łacińskiego, reorganizując także śpiewy kościelne[2]. Było to
jednak jedynie prawne zatwierdzenie istniejącego stanu rzeczy, gdyż
organy rozbrzmiewały w kościołach już wcześniej. |
|
|
|
W Europie organy zbliżone
do instrumentów znanych nam współcześnie budowane były od V
wieku. Powstawały coraz większe instrumenty, a szczytowym
osiągnięciem ówczesnego budownictwa organowego są dwumanuałowe (20
zasuw, po 10 piszczałek na każdą, manuały umieszczone
prawdopodobnie naprzeciw siebie) organy benedyktyńskiego
opactwa Winchester, wzniesione w 980. Do
obsługi wymagały one dwóch organistów oraz
siedemdziesięciu kalikantów. Organmistrzowie tego okresu nie znali jeszcze
podziałów na głosy, zróżnicowania menzuracji, a klawisze nie
były naciskane, ale miały formę zasuw. |
|
|
|
Pełne i późne
średniowiecze[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
W czasie średniowiecza, a
szczególnie w jego późnym okresie, następował ciągły rozwój budownictwa
organowego. Zaczęto wprowadzać nowe rozwiązania techniczne i
modyfikować stare. W celu usprawnienia gry wymyślono klawisze
obsługujące wspominane wcześniej zasuwy tonowe. Były one
jednak bardzo duże i umożliwiały grę jedynie
pięściami lub łokciami, wobec tego jeden organista mógł
wykonywać na takich organach tylko muzykę dwugłosową. |
|
|
|
Dalszym udoskonaleniem
było zastąpienie w XIII w. zasuw dźwigniami (klapami),
uruchamianymi za pomocą przycisków przypominających klawisze
maszyny do pisania. Także w tym samym stuleciu niektóre instrumenty
zaczęto wyposażać w klawiatury przypominające już
klawiatury współczesne. Początkowo były to trzyoktawowe
klawiatury nie ze wszystkimi półtonami oraz z jednakowym kolorem klawiszy diatonicznych i chromatycznych. W XIII w.
zaczęto wprowadzać podział na rejestry, a na rycinach z XIV w.
można zobaczyć klawiatury z podziałem na klawisze jasne i
ciemne. W tym samym wieku pojawia się klawiatura nożna, czyli
pedał, wynaleziona przez Loni van Valdekera, oraz skala chromatyczna
(pełna tylko w manuale). Pedał pierwotnie rozpowszechnił
się tylko w północnych Włoszech, a jego znaczenie było
zdecydowanie drugorzędne. Najczęściej nie miał on
własnych piszczałek i był pedałem podwieszonym, czyli
klawisze pedału były połączone za pomocą linek z
najniższymi klawiszami manuału. |
|
|
|
Istotnym faktem z punktu
widzenia historii rozwoju tego instrumentu jest istnienie w XIV w. w katedrze
w Halberstadt organów
o trzech manuałach z pedałem. W 1475 w Norymberdze wybudowano
organy z klawiaturą nożną (skala A–a) i skróconą
najniższą oktawą (bez „czarnych klawiszy”). |
|
|
|
W wyniku ciągłego
ulepszania mechaniki traktury uległ zmniejszeniu fizyczny trud gry.
Możliwe stało się granie palcami, a nie, jak dotychczas,
całymi dłońmi. |
|
|
|
W wieku XV wprowadzono
wydajniejsze miechy kowalskie. W tym samym czasie udoskonalono
budowę wiatrownicy,
wprowadzając przyrząd umożliwiający otwieranie
bądź zamykanie dopływu powietrza do piszczałek
konkretnego głosu. Spowodowane to było pojawieniem się
kontrastujących z neutralnym brzmieniem pryncypałów głosów
imitujących różne instrumenty – głosy te chciano
wykorzystywać solowo. |
|
|
|
W Polsce pierwsza wzmianka,
pochodząca z pierwszej połowy XII w. mówi, że istniały
organy na dworze królewskim w Krakowie. W 1340 r. istniały organy
w kościele św. Jakuba w Toruniu (miały 22 klawisze w
manuale). W 1381 Jan Wanc z Żywca zbudował organy w
kościele w Kętach (wiadomo, że miały
pedał). Na przełomie XV i XVI w. organy piszczałkowe
miały już prawie wszystkie główne kościoły w Polsce. |
|
|
|
Renesans[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Około 1500 ostatecznie
powstał nowoczesny typ organów, które możemy nazwać
renesansowymi. Podstawową cechą tych organów stała się
wiatrownica klapowo-zasuwowa lub sprężynowa, co pozwalało na
swobodny dobór zróżnicowanych rejestrów. Połączenia
między manuałami wprowadzono w XV w., a od początku XVI
były dostępne połączenia pedału z manuałem. W
organach zaczęto instalować różne dodatkowe urządzenia,
takie jak kotły, ptaszki, tremulanty, gwiazdy z dzwoneczkami. Instrument
z dwoma manuałami i pedałem stał się normą w
większych świątyniach. Rozszerzono skalę manuału do
czterech oktaw, a pedału do dwóch. |
|
|
|
W międzyczasie do
powszechnego użycia weszły portatywy, pozytywy i regały
(mniejsze wersje organów) i znalazły zastosowanie głównie w muzyce
świeckiej przy kapelach. |
|
|
|
W dobie renesansu powstała
także koncepcja rozmieszczenia poszczególnych sekcji instrumentu w
szafie organowej, zwana Werkprinzip. Zestawiano ze sobą słabszy chórowy Positiv z silniejszym Hauptwerkiem, a sekcje
pedałów lokowano po bokach, w wieżach basowych. Sporadycznie
pojawiały się sekcje Brustwerk (lokowana nad stołem gry) i Kronwerk (umieszczana na
samej górze szafy). |
|
|
|
W czasie odrodzenia miał
miejsce duży rozwój budownictwa organowego, jeśli chodzi o
liczbę budowanych instrumentów i ich jakość. |
|
|
|
Dla organów renesansowych
charakterystycznym głosem jest cymbał. Był on szeroko
stosowany, często w dwóch odmianach większego i mniejszego.
Ewenementem, niemającym miejsca w żadnej innej epoce, jest
cymbał niestrojony, zwany polskim, którego pojedyncza piszczałka
składała się z nogi i włożonych do niej
niestrojonych piszczałek, najczęściej sześciu. Miał
on za zadanie wywoływać specyficzne szumy i swoiste podzwanianie. W
1525 r. wynaleziono i zaczęto wprowadzać miech klinowy.
Niedługo później organy w kościele Mariackim w Gdańsku
otrzymały 21 takich miechów. |
|
|
|
Pozycja organów jako instrumentu liturgicznego umocniła
się w dobie reformacji. Nowo powstały chorał
luterański wymagał prowadzenia śpiewu za ich pomocą i
przy ich akompaniamencie. Przyczyniło się to do rozwoju nowych form
muzyki organowej, takich jak preludia chorałowe, chorały organowe i
fantazje organowe, służących do wprowadzania zboru w charakter
pieśni, jej tonację i melodię. Do realizacji powyższych
form potrzeba było rozbudowanej sekcji pedałowej, często z
mocnym, solowym głosem językowym. |
|
|
|
Kościół
rzymskokatolicki pozostał wierny swej gregoriańskiej tradycji
muzycznej, ale utrwalono praktykę wykonywania alternatim, czyli przeplatania śpiewu instrumentalnymi, organowymi
wstawkami. W owym czasie powstało też wiele nabożeństw
pozaliturgicznych, w których rola organów była już wiodąca. |
|
|
|
Barok[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Barokowy
prospekt organów w kościele św. Marcina w Weingarten |
|
|
|
To, co nazywamy organami
barokowymi, w swej charakterystyce wynika bezpośrednio z organów
renesansowych. Organmistrzostwo czasów baroku nie wniosło diametralnych
zmian w podstawy techniki budowania instrumentu, ale wiedza na ten temat
została pogłębiona, a myśl konstruktorska – udoskonalona. |
|
|
|
Charakterystyczne jest dla doby
baroku rozczłonkowywanie przestrzennej architektury instrumentu.
Odstąpiono od budowania zwartej konstrukcji z czytelnym rozmieszczeniem
sekcji. Zaczęto budować fantazyjne formy architektoniczne, także
wieloszafowe. Powodowało to niekiedy potrzebę prowadzenia traktury
na dużych odległościach i w skomplikowanym układzie, co,
jak wiemy z zachowanych do dziś przykładów, nie sprawiało
trudności ówczesnym budowniczym. |
|
|
|
W okresie baroku popularne
były dodatkowe rejestry, wzbogacające strukturę brzmienia
instrumentu, ale także prospekt, tworzący wraz z wnętrzem
sakralnym barokowy Gesamtkunstwerk. Owa orkiestra
niebiańska miała w swym
składzie ruchome aniołki grające na trąbkach, putta z dzwoneczkami w
rękach, wirujące gwiazdy z dzwonkami, kukułki, ptaszki, a
także kotły. |
|
|
|
Wraz z nastaniem epoki basso continuo organy
uzyskały dodatkową ważną rolę. Na nich realizowano
bas cyfrowany w utworach wokalno-instrumentalnych przy użyciu
głosów krytych i fletowych. Towarzyszenie takiej muzyce wymagało
również innego stroju, wobec czego zdarzało się, iż jedna
z sekcji (najczęściej pozytyw) była niżej nastrojona lub
budowano przesuwaną, transponującą klawiaturę, lub
inaczej strojono kilka wybranych głosów. Prowadziło to niekiedy do
dublowania (ale tylko z nazwy) głosów w jednej sekcji, co dziś,
kiedy strój tych głosów został wyrównany, może się
wydawać dziwne. Wówczas jednak te dwa rejestry były strojone
odmienne i spełniały dwie funkcje. Jeden wykorzystywano przy
solowej grze organów, drugi służył do akompaniamentu
zespołowi. |
|
|
|
W wieku XVI strój pitagorejski
zastąpiono średniotonowym, co wymuszało grę w tonacjach
do dwóch znaków. Pod koniec XVII w. zaczęto wprowadzać strój
temperowany, ale nadal nie powodowało to ujednolicenia wysokości stroju
organów. |
|
|
|
Okres przejściowy,
klasycyzm[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
W baroku ukonstytuował się gatunek
organów, który w swych podstawowych założeniach trwał
niezmiennie do czasów romantyzmu. Nie można stwierdzić, iż w
okresie klasycyzmu zaczęto budować inne organy niż w
baroku, o innych rozwiązaniach brzmieniowych i technicznych. Wobec tego
nie można mówić o zjawisku organów klasycystycznych. Miały w
tej epoce miejsce pewne działania udoskonalające, czy
rozszerzające możliwości instrumentu, takie jak powszechne
schromatyzowanie wielkiej oktawy, rozszerzenie górnego zasięgu
klawiatur, czy wprowadzenie w niektórych kręgach większej liczby
głosów wąsko menzurowanych. Jednak autentyczne i znaczące
zmiany możemy odnaleźć dopiero w okresie romantyzmu. |
|
|
|
Często nie docenia
się klasycyzmu w muzyce i budownictwie organowym jako dość
krótkiego okresu historycznego (ok. 1760–1820)[3]. Bezpośrednim tego skutkiem jest fałszywe
uogólnienie, jakoby był to czas upadku i stagnacji w budownictwie
organowym. Mimo że w wielu krajach nie powstały instrumenty zgodne
z zasadami tego stylu, nie sposób przemilczeć dowodów twórczej
działalności organmistrzów, w czasach bezpośrednio
poprzedzających romantyzm. Wszystkie zachowane do dziś instrumenty,
noszące miano klasycystycznych, powstały na obszarze monarchii habsburskiej. Jako
przykład można podać organy budowane przez: Johanna Henckego
(około 1754) w kościele
Trynitarzy w Bratysławie, Valentina
Arnolda (1792) w Bańskiej Szczawnicy, Friedricha Deutschmanna (1823) w
Matejowicach czy instrument Karla Kuttlera (1848) w kościele
ewangelickim im. ks. dr. M. Lutra w Białej Krakowskiej (dziś Bielsku-Białej).
Wszystkie wspomniane instrumenty są spadkobiercami
założeń podjętych przez Johanna Petera Migendta podczas
budowy organów w Berlinie-Karlshorst dla księżniczki pruskiej Amalii Pruskiej (1755). Na
ten instrument komponował syn lipskiego kantora, Carl Philipp Emanuel Bach[4]. |
|
|
|
Założenia klasycystycznego budownictwa
organowego[4]: |
|
|
|
1.
zazwyczaj instrument dwumanuałowy |
|
|
|
2.
sekcja główna stanowi zwykle
połowę ogólnej liczby głosów (pełna piramida
pryncypałowa) |
|
|
|
3.
sekcja pozytywu, o połowę mniejsza od
manuału głównego pod względem liczby rejestrów, brak
głosów alikwotowych, przewaga głosów fletowych |
|
|
|
4.
ograniczona, pozbawiona samodzielności
sekcja pedału, rejestry 16’ i 8’, jeden głos 4’ (pryncypał lub
flet) oraz 16’ lub 8’ głos językowy |
|
|
|
5.
liczba głosów fletowych jest równa liczbie
głosów pryncypałowych |
|
|
|
6.
wprowadzenie do dyspozycji głosów
wąskomenzurowanych |
|
|
|
7.
brak lub ograniczona liczba głosów
językowych |
|
|
|
8.
brzmienie poszczególnych typów głosów
labialnych zbliżone do siebie (pryncypały zbliżone brzmieniem
do fletów a głosy fletowe otwarte zbliżone do pryncypałowych) |
|
|
|
9.
proporcjonalne wyważenie dynamiki i liczby
głosów zasadniczych i alikwotowych oraz mieszanych (równowaga
pomiędzy brzmieniem instrumentu w poszczególnych zakresach skali
muzycznej) |
|
|
|
10. traktura mechaniczna, wiatrownice tonowe (klapowo-zasuwowe),
wysoka jakość stopów metali i drewna użytego do budowy
piszczałek |
|
|
|
Podobne cechy ma, zachowany w
stanie niemal oryginalnym, instrument Kuttlera w Bielsku-Białej[5]. Dodatkową
jego osobliwością jest wolnostojący stół gry oraz
głos językowy manuału głównego (Klarnet 8’) zbudowany
jako głos regałowy (osobna wiatrownica pod wiatrownicą sekcji
głównej organów)[6][7]. |
|
|
|
Literatura organowa klasycyzmu
(Haydn czy Mozart) wydają się być stworzone do wykonywania na
tego typu instrumentach. Barokowe mikstury powodują deformacje
harmoniczne w przypadku homofonii, a romantyczna homofonizacja brzmienia instrumentu prowadzi
do niwelacji selektywności tkanki utworów w stylu galant[4]. |
|
|
|
Nawiązanie do klasycyzmu
znajdziemy ponadto w samej architekturze prospektu organowego jako:
racjonalne proporcje, rezygnacja z rozbudowanej ornamentyki czy
oszczędna kolorystyka szafy organowej. |
|
|
|
Organy klasycystyczne są
dziś instrumentami unikalnymi. Na obszarze Polski zachowały
się jedynie nieliczne ich przykłady: organy Kuttlera w Bielsku-Białej, organy
Kuttlera w Międzyrzeczu Górnym (niekompletne) i organy Grocholskiego w Rajczy[4]. Za organy zbudowane w tym stylu uznane być mogą
również organy Ostrowskiego (1822) w katedrze
w Lublinie i instrument Mielczarskiego w
kościele św. Izydora w Marianowie[8]. |
|
|
|
Podobnie w przypadku
niemieckiego budownictwa organowego, za protoplastę organów
klasycystycznych uznać można instrument Bossarta w kościele klasztornym w Weingarten (1722), przebudowanych przez Gablera (1739). Niemieccy
i francuscy organmistrzowie mogą poszczycić się również
stworzeniem kilku organów klasycystycznych znacznych rozmiarów
(trójmanuałowych) i są to np.: organy Englera w Krzeszowie (1757),
organy Koeniga w
kościele św. Maksymiliana w Düsseldorfie (1755) czy instrument Cliquota (1768) w kościele św. Gerwazego w Paryżu
(dwumanuałowe)[4]. |
|
|
|
Romantyzm[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
|
|
Organy w poznańskiej farze,
zbudowane przez niemieckiego organmistrza Friedricha
Ladegasta |
|
|
|
W wieku XIX nastąpił
przełom w budownictwie organowym, dotykający w zasadzie wszystkich
dziedzin organmistrzostwa. Od ogólnie pojętej estetyki tworzenia
instrumentu, poprzez nowe rozwiązania konstrukcyjne, aż po nowe technologie
produkcji. Stało się tak z dwóch powodów: dziewiętnastowieczna
potężna i nagła industrializacja, rozwój nauki i techniki,
oraz poszukiwanie nowych środków wyrazu w muzyce. Te dwa czynniki, które
połączone stworzyły nowe możliwości, ale i
także potrzeby, spowodowały odejście od budowy instrumentów
według wzorców barokowych. |
|
|
|
W romantyzmie muzycy, kompozytorzy, twórcy muzyki
zwrócili swe zainteresowanie ku różnorodnym i nowym środkom wyrazu.
Zmieniło się wyobrażenie o muzyce, jej formie, jak i o jej
celowości, oraz ogólnie pojętej estetyce. Sięgnięto po
potęgę i bogactwo formy homofonicznej, symfonicznej. Do realizacji
tych celów potrzebny był nowy typ instrumentu – organy symfoniczne.
Barokowe jasne i lekkie brzmienia zmieniono na ciemne i ciężkie.
Znacznie zwiększono obsady głosów niskobrzmiących,
projektowano duże sekcje głosów językowych imitujących
orkiestrowe instrumenty dęte, wprowadzono do dyspozycji wiele
głosów wąskomenzurowanych, które miały za zadanie
naśladować instrumenty smyczkowe. Zmieniono znacznie sposób
intonacji na bardziej miękki i delikatny (stosując m.in.
ząbkowanie rdzeni piszczałek labialnych). |
|
|
|
Ważnym rozwiązaniem w
organach z trakturą mechaniczną było wprowadzenie tzw.
dźwigni Barkera zmniejszającej opór gry, szczególnie przy
połączonych klawiaturach. Jako materiał na piszczałki
metalowe zaczęto wówczas coraz częściej zastępować
stop cyny i ołowiu krzykliwie brzmiącą blachą
cynkową. |
|
|
|
Realizacji
ówczesnej myśli muzycznej sprzyjał postęp techniczny, który
nie ominął organmistrzostwa. Nowo wymyślona traktura
pneumatyczna (twórca: Prosper-Antoine Moitessier) sprawiała,
iż gra na organach stała się łatwiejsza („lżejsza”)
niż w poprzednich czasach. Należy wspomnieć o bardzo
ważnym aspekcie wprowadzenia traktury pneumatycznej, a potem
elektropneumatycznej i elektromagnetycznej. Mechaniczna traktura barokowa
była niedoskonała i powodowała, zwłaszcza w
większych organach lub przy załączonych kopulacjach
(połączeniach) międzymanuałowych, duży dyskomfort w
czasie gry. Była po prostu bardzo ciężka. Od czasu
zastosowania nowej traktury grało się na organach lekko i
łatwo, można było sobie przez to pozwolić na stosowanie w
kompozycjach wielu środków, których dotychczas stosować nie
było można. Możliwości brzmieniowe romantycznego
instrumentu rozszerzały również rozliczne urządzenia
dodatkowe, takie jak programowalne kombinacje różnego typu,
urządzenie crescendo, a nade wszystko powszechnie budowane szafy
ekspresyjne, w których zamykano poszczególne sekcje (Georg Vogler). |
|
|
|
Symfonizacja i
wszechstronność brzmieniowa nowych organów spowodowała, iż zaczęły
być one na powrót instrumentem także świeckim. Bardzo
popularne stało się budowanie organów w salach koncertowych, halach
wystawowych i kongresowych, zamkach i pałacach szlachty, zakładach
pogrzebowych, lożach masońskich, kinach, teatrach. Organy
stały się instrumentem tak modnym, iż zaczęto
instalować je nawet w synagogach reformowanych. |
|
|
|
|
|
|
|
Stół
gry organów w Bristolu, Anglia |
|
|
|
Wiek XIX to czas długo
oczekiwanych normalizacji parametrów technicznych. Ustalono m.in.
wzorcową wysokość stroju, wzorcowe wymiary klawiatur, oraz
wzorcową menzurację piszczałek. Jak wiemy, z perspektywy
czasu, wprowadzenie Normalmensur Töpfera było dużym błędem. |
|
|
|
Okres romantyczny w
budownictwie organowym, obok całej swej wspaniałości, był
też jednym z dwóch, okresem barbarzyńskiej dewastacji. Powszechny
zachwyt nad nowym gatunkiem organów całkowicie zniwelował
poszanowanie dla minionych epok; zniwelował poszanowanie dla organów
barokowych, ich estetyki brzmieniowej i możliwości technicznych.
Poprowadziło to do masowych przebudów organów barokowych na organy
romantyczne. Częstokroć polegało to na całkowitym
wyrzuceniu instrumentu i wstawieniu zupełnie nowego w starą
szafę. Ewentualnie niekiedy wykorzystywano elementy z instrumentu
zastanego. Działania tamtych czasów, nie dokonywane przez wszystkich
organmistrzów, ale zdecydowanie powszechne, były bezpowrotnym
niszczeniem zabytków wysokiej klasy. |
|
|
|
Orgelbewegung[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Osobny artykuł: Orgelbewegung. |
|
|
|
Orgelbewegung to w języku niemieckim ruch
organowy. Niósł on jednak ze sobą tak ogromne zmiany, myśl tak
opozycyjną wobec myśli romantycznej, iż wypada tym mianem
nazwać osobną epokę w budownictwie organowym. |
|
|
|
Inspiratorami ruchu byli Albert Schweitzer i Wilibald Gurlitt,
przedstawiający swe tezy na kilku zjazdach w Niemczech, oraz w wielu
publikacjach. Ruch ów postulował powrót do traktury mechanicznej,
„barokowej” dyspozycji i ostrej intonacji. Przeciwstawiał się
wszystkiemu, co zostało wypracowane w duchu romantycznym. Instrumenty
symfoniczne popadły w wielką niełaskę. Epoka
Orgelbewegung była drugim okresem barbarzyńskiej dewastacji w
historii budownictwa organowego. Niszczono, przebudowywano, bądź nawet
całkowicie usuwano instrumenty romantyczne. |
|
|
|
Istotnym jest to, iż nie od początku
postulaty ruchu na rzecz odnowy organów udawało się
wprowadzić w pełni. Od lat 20. do 40. realizowano „dyspozycje
barokowe”, wyposażone w całą plejadę piskliwych alikwotów,
z wykorzystaniem głosów, które z barokiem nie miały nic wspólnego,
lecz były romantyczną wizją takich głosów. Podobnie
wyglądała sprawa z intonacją, która na początku w ogóle
nie została zmieniona, natomiast w późniejszym okresie była
przesadnie odzierana z subtelnej delikatności, czasami stawała
się wręcz ordynarna. Podobnie wcale nie zarzucono budowania
instrumentów z trakturą elektropneumatyczną. Dopiero w latach 50. i
60., a w Polsce dużo później, traktura mechaniczna stała
się na powrót w nowych instrumentach czymś powszechnym. |
|
|
|
Współczesność[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Niezaprzeczalną
myślą przewodnią współczesnego organmistrzostwa i
organoznawstwa jest poszanowanie dla dzieł minionych epok.
Uzmysłowiono sobie, iż pojęcie, czy coś jest wartościowe, jest
względne. Słusznie stwierdzono, iż każdy styl w
budownictwie organowym jest znakiem czasów i najwłaściwiej
odpowiada muzyce pisanej w owych czasach. |
|
|
|
W ostatniej ćwierci XX w.
definitywnie powrócono do budowania organów o mechanicznej trakturze gry z
klapowo-zasuwowymi wiatrownicami (chyba że zdarzało się,
iż nie można było takiej traktury zastosować – wtedy nie
odżegnywano się od bardzo precyzyjnej traktury
elektromagnetycznej). Wypracowano sposób budowy i intonacji głosów
właściwy dla XX wieku. Były to założenia
niewątpliwie skierowane ku wzorcom barokowym, ale zdefiniowano je po
długotrwałych i dokładnych badaniach – w przeciwieństwie
do postulatów Orgelbewegung. Uniwersalizm tych organów polegał na tym, iż
były projektowane tak (chodzi tu nade wszystko o intonację i dobór
głosów w poszczególnych sekcjach), aby można było na nich, z
jak najmniejszymi kompromisami, wykonywać muzykę wszystkich epok. |
|
|
|
Pod koniec XX wieku doszli do głosu zwolennicy
budowy organów stylizowanych (a być może w dużej
mierze także zdeklarowani przeciwnicy organów uniwersalnych). Ruch
ów stał się popularny i szybko na całym świecie
zaczęły powstawać instrumenty stylizowane na konkretną
epokę i szkołę regionalną lub narodową.
Przyczyniły się do tego rozwinięte już wtedy badania
organologiczne, muzykologiczne, które umożliwiały wiarygodne
odtworzenie instrumentu historycznego; oraz bardzo silne prądy w
instrumentalistce, które dążyły do jak najbardziej
autentycznego wykonawstwa dzieł minionych epok. Stwierdzono, iż
instrumenty stylizowane są par excellence predysponowane do
wykonywania właśnie takiej muzyki. |
|
|
|
|
|
|
|
Elektronika we
współczesnych organach piszczałkowych |
|
|
|
W dobie chipów i
mikroprocesorów nie zapomniano o organach. Dziełem ostatnich lat jest
skonstruowanie traktury elektromagnetycznej imitującej trakturę
mechaniczną. Wynalazek ten należałoby już
sklasyfikować jako nowy typ traktury – trakturę elektroniczną,
czy trakturę cyfrową. Traktura ta nie operuje już prostymi
stykami elektrycznymi i elektromagnesami. Działa w oparciu o wiele
dokładnych cyfrowych urządzeń pomiarowych i siłowych,
które z jednej strony badają nacisk na klawisz i jego wychył, z
drugiej zaś strony sterują z dokładnością do setnych
części milimetra uchyłem klapy tonowej na wiatrownicy
klapowo-zasuwowej. |
|
|
|
Coraz częściej
spotykane są także elektroniczne urządzenia rejestrujące,
instalowane bezpośrednio na trakturze, bądź w kontuarze.
Działają one w sposób oparty na zasadach MIDI, bądź
bardziej skomplikowany i dokładny na podobnych zasadach, jak traktura cyfrowa. |
|
|
|
Budowa[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
System zasilania[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
System zasilania w powietrze składa się w organach z
miechów lub dmuchawy elektrycznej, rezerwuaru oraz konduktów, czyli
kanałów powietrznych. |
|
|
|
Miech[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Miech czerpakowy (czerpak, podawak, pompa) to urządzenie
sprężające powietrze i wysyłające je do rezerwuaru
celem uzyskania właściwego ciśnienia. Był to
najczęściej miech klinowy, obsługiwany przez
tzw. kalikanta. Spotyka się, jednak rzadko, grupy miechów
czerpakowych, które nie współpracują z rezerwuarem, ale
bezpośrednio wysyłają powietrze do wiatrownic. |
|
|
|
W przeszłości
powietrze do organów było pompowane przez człowieka (zwanego
kalikantem) za pomocą pedałów nożnych bądź
ręcznie za pomocą korby czy dźwigni. Obecnie do pompowania
powietrza stosowane są dmuchawy odśrodkowe napędzane silnikiem
elektrycznym. |
|
|
|
Dmuchawa[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
|
|
Dmuchawa organowa z silnikiem
elektrycznym |
|
|
|
Dmuchawa
(wentylator, motor) jest to urządzenie napędzane silnikiem
elektrycznym, działające na zasadzie sprężarki
odśrodkowej, tłoczące powietrze do rezerwuaru. Od
kilkudziesięciu lat dmuchawa zastępuje w organach miechy czerpakowe
i pracę kalikanta. |
|
|
|
Rezerwuar[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Rezerwuar (magazyn,
współcześnie zwany też miechem wyrównawczym) to samodzielny
element systemu powietrznego lub element miecha dwuczęściowego
(miecha, który jest zbudowany z czerpaka i rezerwuaru). Przyjmuje on
powietrze tłoczone przez miech czerpakowy lub przez dmuchawę,
magazynuje je i wytwarza odpowiednie ciśnienie potrzebne do zadęcia
piszczałek, a także działania innych urządzeń
pneumatycznych. Rezerwuar najczęściej buduje się w konstrukcji
klinowej lub pływakowej. |
|
|
|
Kondukty[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Kondukty są to
kanały, którymi powietrze jest przekazywane pomiędzy poszczególnymi
elementami systemu zasilania, aż do wiatrownic, czy innych
urządzeń wymagających napędu pneumatycznego. Mogą
również występować kondukty między wiatrownicą a
piszczałką, kiedy ta nie jest umieszczona bezpośrednio nad
odpowiednim otworem w wiatrownicy. Wykonywane są z drewna, tektury,
ołowiu, plastiku i innych tworzyw sztucznych. Ich przekrój może
być prostokątny lub owalny. Szerokość konduktów może
wahać się od kilkudziesięciu centymetrów do kilku milimetrów i
jest uzależniona od ilości i ciśnienia przesyłanego powietrza. |
|
|
|
Stół gry[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Stołem gry nazywamy
element organów w którym umieszczone są przyrządy
(przełączniki, klawiatury – ręczne i nożne)
pozwalające na grę na instrumencie. Wolnostojący,
nieprzyległy do szafy organowej stół gry nazywany jest kontuarem.
Często, choć nie do końca poprawnie, kontuarem nazywa się
także stół gry przylegający do szafy organowej w instrumentach
o trakturze mechanicznej. |
|
|
|
Klawiatury[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
|
|
Klawiatury ręczne
(manuały) organowe |
|
|
|
Manuał (z
łac. manus –
ręka) – klawiatura ręczna (w najmniejszych instrumentach jedna,
największe organy na świecie mają siedem),
obsługująca przede wszystkim przypisaną do siebie sekcję
instrumentu. Manuały często mają nazwy, zazwyczaj
będące jednocześnie nazwami sekcji przez nie
obsługiwanych, np: |
|
|
|
·
Główny (niem. Hauptwerk, ang. Great Organ,
fr. Grand Orgue) – sekcja główna, wyposażona prawie zawsze w
pełną piramidę pryncypałową opartą na
głosie 16' lub 8'. |
|
|
|
·
Pozytyw (niem. Positiv, ang. Choir, fr. Positif)
– sekcja głosów akompaniujących, bazująca zwykle na pryncypale
czterostopowym. Wersją pozytywu jest pozytyw balustradowy, znany
też jako pozytyw plecowy (Rückpositiv), gdyż znajduje się za
plecami siedzącego tyłem do ołtarza organisty. Szafa tej
sekcji jest zawieszona na balustradzie chóru i stanowi całkowicie
odrębny element architektoniczny w bryle instrumentu. Bywa, iż
organmistrzowie nazywają pozytywem sekcję umieszczoną
wewnątrz głównej szafy organowej, ale odpowiadającą
pozytywowi pod względem dyspozycji. |
|
|
|
·
Echo (niem. Schwellwerk, ang. Swell, fr. Récit
expressif) – sekcja głosów umieszczonych w tzw. szafie ekspresyjnej
zamykanej żaluzją sterowaną przez organistę
odpowiednią dźwignią (zwykle nożną), pozwalającą
regulować głośność dźwięku. |
|
|
|
·
Brustwerk – sekcja głosów znajdujących
się tuż nad grającym, w szafce zamykanej drzwiczkami, lub
niekiedy, we współczesnych instrumentach, żaluzją.
Podstawą tej sekcji najczęściej jest pryncypał
dwustopowy. |
|
|
|
·
Solo – sekcja gromadząca głosy solowe, głównie
wysokociśnieniowe labialne i językowe (IV manuał w
archikatedrze wrocławskiej, IV manuał organów symfonicznych
w bazylice w Licheniu). |
|
|
|
·
Orchestral – sekcja gromadząca głosy
imitujące brzmienia grup instrumentów orkiestry symfonicznej (np.
smyczki); sekcja bardzo popularna w wielkich organach angielskich i
amerykańskich przełomu XIX i XX wieku. |
|
|
|
·
Bombarde. |
|
|
|
|
|
|
|
Klawiatura nożna. Widoczne
klawisze pedałowe, wałek crescendowy, pedał szafy
żaluzjowej i nożne przyciski kombinacji |
|
|
|
Pedał (z łac. pes,
pedis – noga) to klawiatura nożna. Obsługuje ona
najniższe głosy organowe (32, 16 i 8-stopowe),
podkreślające i uzupełniające brzmienie instrumentu w
basie. W sekcji pedału występują także głosy o
wyższym stopażu (np. Chorałbas 4', Rauchpfeife 2'), oraz
mikstury i głosy językowe. W amerykańskim budownictwie
organowym spotyka się głosy 64' (64-stopowe), które
generują infradźwięki. |
|
|
|
W
jednych organach jest nawet głos 128-stopowy[9]. |
|
|
|
Włączniki rejestrowe[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Włącznik rejestrowy
(głos, rejestr) włącza poszczególne grupy piszczałek o
odrębnym brzmieniu (flet, fagot) i często o odrębnej
wysokości dźwięku (m.in. 16-stopowe, 8-stopowe, 4-stopowe).
Tak zwany „stopaż” rejestru określa długość
największej piszczałki danego głosu w stopach i jego
wysokość w stosunku do notacji
muzycznej. Np. określenie 8' (głos
„ośmiostopowy”) oznacza, że największa piszczałka tego
głosu odpowiadająca dźwiękowi „C” (C „wielkie” w pisowni)
ma osiem stóp długości i nie jest rejestrem transponującym.
Naciskając klawisz „C” (C „wielkie”) przy włączonym rejestrze
8', uruchamiamy piszczałkę wydającą tenże
dźwięk „C”. Rejestr 16' („szesnastostopowy”) transponuje o
oktawę w dół (klawiszowi „C” odpowiada wówczas w brzmieniu
dźwięk „C1” – C „kontra”). Rejestr 32' („trzydziestodwustopowy”),
spotykany w Europie tylko w pedale, transponuje o dwie oktawy w dół –
naciskając klawisz „C” odzywa się piszczałka „C2” (C „subkontra”).
Z kolei registry 4', 2' i 1' generują dźwięki o
częstotliwości wyższej o jedną, dwie lub trzy oktawy od
tonu zapisanego w nutach – przykładowo: klawiszowi „C” (C „wielkie”)
odpowiadają wtedy dźwięki „c”, „c1”, „c2” (c „małe”, c
„razkreślne”, c „dwukreślne”). |
|
|
|
Urządzenia dodatkowe[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
W organach czasem
występują urządzenia dodatkowe. Pozwalają one
wzbogacić i urozmaicić brzmienie instrumentu oraz stanowią
istotne ułatwienie w grze. Urządzenia dodatkowe: |
|
|
|
|
|
|
|
Dzwony rurowe |
|
|
|
·
Tremolo, tremulant – urządzenie
powodujące wibrację dźwięku wydobywanego przez
piszczałki. Działa poprzez zakłócanie stabilności
ciśnienia w rezerwuarze. |
|
|
|
·
Echo, szafa ekspresyjna, szafa żaluzjowa –
urządzenie zamykające część szafy organowej z
piszczałkami sekcji echo za pomocą ruchomych żaluzji. Daje to
organiście możliwość zwiększania lub zmniejszania
siły głosu piszczałek z tejże sekcji. Echo jest
najczęściej sterowane dźwignią pedałową. Bardzo
rzadko występują przełączniki ręczne do sterowania
żaluzjami szafy ekspresyjnej. |
|
|
|
·
Crescendo – urządzenie pozwalające na
stopniowe włączanie kolejnych, coraz głośniejszych
kombinacji rejestrowych. Organista dokonuje tego za pomocą specjalnej
dźwigni nożnej lub (częściej) wałka umieszczonego
tuż nad klawiaturą pedałową. Organy wyposażone w
Crescendo mają zazwyczaj wskaźnik informujący, czy w danym
momencie używana jest kombinacja bliższa w brzmieniu piano czy tutti. |
|
|
|
·
Tutti – urządzenie
włączające wszystkie głosy w organach. Czasem istnieje
możliwość nadrzędnego wyłączenia głosów
językowych. |
|
|
|
·
Połączenia, „Koppeln”, kopulacje –
urządzenie pozwalające na łączenie ze sobą
manuałów lub manuałów z pedałami. Podczas gry na jednej z
klawiatur można wówczas korzystać z głosów (rejestrów)
przyporządkowanych do innej klawiatury (ew. do kilku innych klawiatur
naraz). |
|
|
|
·
Wolne kombinacje – dają
możliwość ustawienia za pomocą dodatkowych
przełączników rejestrowych dowolnie wybranych kombinacji
głosów i późniejsze włączenie/wyłączenie
tychże kombinacji podczas gry jednym przełącznikiem. |
|
|
|
·
Stałe kombinacje – kombinacje
„zaprogramowane” przez budowniczego instrumentu. Zwykle są to: p (piano), mf (mezzoforte), f (forte), ff (fortissimo) oraz tutti (włącza
wszystkie głosy i połączenia klawiatur danego instrumentu). |
|
|
|
·
Instrumenty perkusyjne – są umieszczane w
organach od dawnych czasów. Najpopularniejszymi są: dzwony (dzwony
rurowe) umieszczane zarówno w sekcji pedału, jak i w manuałach;
tympan, Horrible (odmiana tympanu, występuje prawdopodobnie w jedynym
egzemplarzu w Leżajsku); dzwoneczki (Zimbelstern) umieszcza się w odpowiednim
mechanizmie – często w ozdobnej gwieździe – który wirując,
powoduje obijanie się serc dzwonków o ich czaszę. Szczególnie
rozbudowaną „sekcję perkusyjną” miały tzw. organy kinowe, budowane
głównie w Stanach Zjednoczonych. |
|
|
|
·
Setzer – jest to swego rodzaju komputer
zapamiętujący dużą liczbę wolnych kombinacji.
Występuje tylko w organach o trakturze rejestrów elektrycznej i
mechanicznej ze wspomaganiem elektrycznym, rzadziej w elektropneumatycznej. |
|
|
|
Traktura[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
|
|
Organy w Leżajsku |
|
|
|
|
|
|
|
Elementy mechanicznej traktury
gry – tzw. mechanizm wałkowy |
|
|
|
Ze względu na funkcję
traktury wyróżniamy w organach jej trzy rodzaje: |
|
|
|
·
traktura gry – rozwiązanie jakie
zastosowano przy komunikacji klawisz – zawór (wentyl) na wiatrownicy; |
|
|
|
·
traktura rejestrowa (registrowa, registratury) –
rozwiązanie jakie zastosowano do uruchamiania poszczególnych głosów
(rejestrów); |
|
|
|
·
traktura kopulacji (połączeń) –
rozwiązanie jakie zastosowano przy łączeniu poszczególnych
klawiatur. |
|
|
|
Ze względu na
konstrukcję trakturę dzielimy na cztery rodzaje: |
|
|
|
·
mechaniczna – kiedy klawisz (lub w przypadku
traktury rejestrowej cięgło, cięgno, manubrium) uruchamia
zawór lub zasuwę na wiatrownicy za pomocą dźwigni
mechanicznej; |
|
|
|
·
pneumatyczna – kiedy klawisz z wiatrownicą
połączony jest za pomocą ołowianych rurek (lub czasami z
innego materiału), wypełnionych powietrzem, którego zmiany
ciśnienia, wynikające z naciśnięcia lub zwolnienia
klawisza, powodują otwarcie lub zamknięcie zaworu pod
piszczałkami. Analogicznie w trakturze rejestrowej; |
|
|
|
·
elektropneumatyczna – kiedy przy klawiszu
znajduje się styk sterujący elektromagnesem uruchamiającym
pneumatyczne zawory na wiatrownicy; |
|
|
|
·
elektryczna/elektromagnetyczna – kiedy przy
klawiszu znajduje się styk sterujący zaworem elektromagnetycznym
pod każdą piszczałką, a w przypadku traktury rejestrowej
pod manubrium znajduje się styk sterujący siłownikiem
elektromagnetycznym otwierającym i zamykającym dopływ
powietrza do konkretnego rejestru. |
|
|
|
Zdarzają się
rozwiązania będące kombinacjami powyższych; w
przeszłości w dużych instrumentach mechanicznych budowano tzw.
Dźwignię Barkera. Była to pneumatyczna maszyna, która
miała za zadanie zniwelować duże opory traktury gry,
szczególnie przy załączonych mechanicznych połączeniach
klawiatur. |
|
|
|
Współcześnie buduje
się przede wszystkim organy o mechanicznej trakturze gry – i takie
są najbardziej cenione przez wykonawców ze względu na brak
opóźnienia w zadęciu piszczałki po naciśnięciu
klawisza, oraz – co z tego wynika – ze względu na bezpośredni
wpływ muzyka na sposób wydobycia dźwięku z instrumentu. W
Polsce zdecydowanie dominują instrumenty o trakturze pneumatycznej i
elektropneumatycznej, co jest wynikiem swoistego zapóźnienia
organmistrzostwa polskiego w XX wieku. Od końca lat
siedemdziesiątych XX wieku zaczęto w Polsce budować
instrumenty o trakturze mechanicznej (firmy: Kamiński,
Truszczyński, Mollin i ostatnio Zych). |
|
|
|
Wiatrownica[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Wiatrownica to element układu
zasilającego w organach, rozdzielający powietrze pod
ciśnieniem do odpowiednich piszczałek. Ogólnie wyróżniamy dwa
podstawowe rodzaje wiatrownic: |
|
|
|
·
Rejestrowa – podzielona „podłużnie”,
tzn. według głosów (rejestrów) stojących na wiatrownicy. W
momencie włączenia jakiegokolwiek głosu powietrze
wypełnia kanał rejestrowy. Dźwięk odzywa się wtedy,
gdy organista przy użyciu traktury gry (klawisza) otworzy wentyl
doprowadzający powietrze z kanału rejestrowego do piszczałki.
Wiatrownica tego typu ma tyle przegród, ile głosów na takiej wiatrownicy
umiejscowiono. |
|
|
|
·
Tonowa – podzielona „poprzecznie”, tzn.
według dźwięków (tonów) które obsługuje. Przegrody (tzw.
kancele) biegną w poprzek takiej wiatrownicy. Naciśnięcie
klawisza otwiera wentyl (w tym przypadku tzw. klapę) wpuszczający
powietrze do kanceli obsługującej jeden dźwięk i
wszystkie głosy stojące na wiatrownicy. Odezwą się
natomiast tylko piszczałki tych głosów, których zasuwy zostaną
otwarte przy pomocy traktury rejestrowej. Wiatrownica tonowa ma tyle przegród
(„kanceli”) ile klawiszy („tonów”) obsługuje. |
|
|
|
Piszczałki i ich menzury[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
|
|
Piszczałki organowe
drewniane i metalowe |
|
|
|
Fizyczna interpretacja zjawiska harmonicznych w
piszczałce sprowadza się do zwiększających się
różnic częstotliwości między
częstotliwością rezonansów akustycznych poszczególnych
harmonicznych korpusu piszczałki a naturalnym szeregiem harmonicznym
generatora (wibrującej wstęgi powietrza pomiędzy wargą
dolną i górną) w miarę zwiększania się średnicy
korpusu. Wywołane tak tłumienie oddziałuje jak filtr
dolnoprzepustowy, gdzie źródłem jest wstęga, a filtrem korpus
piszczałki. Różnica pojawia się z kolei przez zjawisko zwane z
ang. correction end, występujące w pobliżu punktów końcowych
korpusu rury akustycznej (w piszczałce też przy wargach) i jest
związane z obniżaniem amplitud tonów komponentów harmonicznych przy
poszerzaniu piszczałki – mocniej dla wyższych, a słabiej dla
niższych. Chociaż w wielu najstarszych dziełach
określenie menzura dotyczy tak długości jak szerokości
piszczałek, jednak w czasach nowszych określa zawsze stosunek
szerokości do długości piszczałki[potrzebny przypis]. |
|
|
|
Menzury w sztuce budowy organów
obok intonacji uchodzą za najbardziej artystyczny fragment tworzenia
warstwy brzmieniowej przez organmistrza. W najstarszych organach
piszczałki wszystkich tonów miały jeden wymiar szerokości.
Zauważono, że barwa piszczałek jest nierówna na przestrzeni
wszystkich tonów. Szybko się przekonano, że nie można też
obliczać menzury jako zawsze tej samej części
długości piszczałek, tzn. jako zawsze tego samego procentu
długości w piszczałkach małych i wielkich. Barwa tonu
jeszcze pozostawała nieodpowiednia. Ostatecznie najlepiej brzmiący
głos miał menzurę zmieniającą się tylko nieznacznie
wolniej niż zmieniała się długość
piszczałek. Jeżeli długości piszczałek podwaja
się co 12 tonów, to szerokość co 17. W 1855 r. niemiecki
profesor Johann Gottlob Töpfer(niem.) wydał pierwsze
duże dzieło, ujmujące matematycznie postępy tonowe w
powierzchniach przekrojów piszczałek. W 1926 r. konwent we Fryburgu Bryzgowijskim zgromadził
organmistrzów z całej Europy[potrzebny przypis]. Zderzyły się tam koncepcje Töpfera, jako
ujęcia matematycznego, oraz koncepcje ujęcia bazującego na
artystycznej intuicji i wyczuciu (np. Oscar
Walcker(niem.)).
Powrócono ostatecznie do wypróbowanych norm baroku, odrzucono wąskie
menzury romantyzmu, odtworzono znaczenie sztuki w kontekście
menzurowania i wyprowadzono tzw. Menzurę Normalną. MN określa
dla piszczałki C 155,5 mm szerokości, oraz siedemnasty ton
jako ton podziału średnicy (w zakresie oktawy stosunek ma się
jak 1:1,68), uznając, że tak poprowadzone postępy średnic
zapewnią najbardziej jednorodny charakter brzmienia w głosie. Potem
w 1936 r. studia nadmenzuracją(niem.) pogłębił
znacznie Christhard Mahrenholz(niem.), badając
podejście od średniowiecza do połowy XIX w.,
uzupełniając swoje dzieło licznymi wzorami matematycznymi i
podając metody oddziaływania na przebieg menzurowy (w
większości oparte na Bédosa de
Celles(ang.) –
zakonnika, organmistrza francuskiego XVIII w.). Dzisiaj ustalenia fryburskie
są fundamentem pracy twórczej organmistrza w zakresie barwy organów[potrzebny przypis]. |
|
|
|
Głosy[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Osobny
artykuł: Piszczałka organowa. |
|
|
|
Szafa organowa[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Szafa
organowa jest to drewniana obudowa instrumentu. Oprócz zabudowy estetycznej
szafa spełnia funkcje akustyczne. Prospekt stanowi najbardziej
ozdobną i widoczną część szafy. Wzornictwo szaf i
prospektów osiągnęło swój szczyt w epoce baroku. |
|
|
|
Największe organy
piszczałkowe na świecie[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Organy w Atlantic City
Convention Hall, USA[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Budowano je od maja 1929 r. do
grudnia 1932 r. Znajdują się w ogromnej hali widowiskowo-sportowej,
zdolnej pomieścić ponad 41 tysięcy osób. Budynek ma 500 stóp
(ponad 160 m) długości. Instrument został wpisany do Księgi
Guinnessa jako największe organy świata oraz jako największy i
najgłośniejszy instrument, jaki kiedykolwiek zbudowano. Samych
najniżej brzmiących głosów (16-stopowych i niższych)
tylko w pedale jest ponad 20, a w całych organach jest 10 głosów
32-stopowych. Liczba głosów wynosi 336. Liczba tzw. manubriów – 1236.
Dokładna liczba piszczałek nie jest znana, „oficjalna” wynosi 33
114, lecz większość znawców ocenia ją na ponad 32 000;
waga instrumentu oceniana jest na 150 ton. Stół gry ma 7 manuałów i
1 pedał. W pedale znajduje się głos Diaphone/Dulzian 64',
którego dźwięki w najniższej oktawie są infradźwiękami
(od 8 Hz do
16 Hz, podczas gdy człowiek słyszy tylko od 16 Hz a
niekiedy dopiero od 20 Hz). Drewniane rezonatory tych piszczałek,
zrobione z 785-letnich oregońskich jodeł mają około 20 m
długości, a języczki są wzbudzane do drgań
specjalnymi urządzeniami rozruchowymi. Powietrze do organów dostarcza
siedem wentylatorów elektrycznych o łącznej mocy 600 KM. Najgłośniejszym
głosem jest Grand Ophicleide 16', do którego piszczałek powietrze
podawane jest pod ciśnieniem 100 cali słupa wody (0,25 bara), a
jego siła dźwięku jest sześciokrotnie większa niż
najgłośniejsza syrena lokomotywy. Organy nie miały
szczęścia, gdyż już w 1944 r. wskutek zalania piwnic
budynku przez huragan uszkodzeniom uległ system elektryczny (hala
znajduje się kilkaset metrów od wybrzeża Oceanu Atlantyckiego), co
wyłączyło go z użytku na długie
dziesięciolecia. Od 2004 r. trwa ich remont, którego koszt
pochłonie ponad 16 milionów dolarów[10]. |
|
|
|
Organy w Hali Stulecia[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
|
|
Kontuar organów Hali Stulecia,
obecnie w archikatedrze wrocławskiej |
|
|
|
W latach 1911–1913, 1937
firma Sauer z Frankfurtu nad Odrą we
wrocławskiej Hali Stulecia zbudowała największe ówcześnie organy na
świecie. Instrument miał 222 głosy, w tym 50 głosów
językowych. Jednak po wojnie Hala wraz z instrumentem została
zaniedbana i niszczała. Część głosów została
rozkradziona. W latach 1950–1952 firma Biernacki zainstalowała organy
w archikatedrze wrocławskiej, uzupełniając ubytki w dyspozycji
piszczałkami z innego instrumentu firmy Sauer, z
wrocławskiego kościoła
Pamięci Króla Gustawa Adolfa. Do czasów
dzisiejszych przetrwał w całości stół gry (przygotowany
pod 222 rejestry), który jest nadal używany. Obecnie organy mają
151 głosów, w tym 27 zainstalowanych nad sklepieniem prezbiterium, oraz
mają 13 275 piszczałek (dawniej instrument liczył 16 706
piszczałek). Planowana jest gruntowna przebudowa instrumentu wraz z
przywróceniem dyspozycji z 1937. |
|
|
|
Zobacz
więcej w artykule Hala Stulecia we
Wrocławiu, w sekcji Organy wielkie. |
|
|
|
Największe organy
piszczałkowe w Polsce[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Klasyfikacja ze względu na
budowę instrumentu[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
·
Kryterium: liczba głosów; |
|
|
|
·
Każde organy wyposażone we własny
stół gry są osobnym instrumentem; |
|
|
|
·
Jeśli połączone zostały dwa
lub więcej instrumentów – łączną liczbę głosów
podano w nawiasie. |
|
|
|
1.
Archikatedra św. Jana Chrzciciela, Wrocław – 151 głosów |
|
|
|
2.
Bazylika jasnogórska, Częstochowa – 105
głosów (120 łącznie z organami w prezbiterium) |
|
|
|
3.
Bazylika archikatedralna Świętej
Rodziny, Częstochowa – 101 głosów (117 łącznie z organami w
prezbiterium) |
|
|
|
4.
Bazylika archikatedralna w Gdańsku-Oliwie, Gdańsk – 96 głosów (113 łącznie z organami
małymi) |
|
|
|
5.
Filharmonia Bałtycka, Gdańsk – 91 głosów |
|
|
|
6.
Kościół Najświętszego Serca Jezusa, Gdynia – 87
głosów (102 łącznie z organami w prezbiterium) |
|
|
|
7.
Bazylika Bożego Ciała, Kraków – 83 głosy (w tym 3 nie założone)[11] |
|
|
|
8.
Bazylika Najświętszej Maryi Panny
Licheńskiej, Licheń Stary – 81[12] głosów
(wszystkie instrumenty w tym wnętrzu: łącznie 157 głosów
rozłożonych w osobnym kontuarze zbiorczym na 6 manuałów i 1
pedał: organy południowe 81 gł., organy zachodnie 52 gł.,
organy wschodnie 8 gł., pozytyw wschodni 8 gł., pozytyw zachodni 8
gł. – organy wschodnie i oba pozytywy nie mają własnych
stołów gry[13]) |
|
|
|
Klasyfikacja ze względu na
liczbę głosów obsługiwanych ze stołu gry[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
Ze względu na
łączną liczbę głosów rozdysponowanych w jednym stole
gry. |
|
|
|
1.
Bazylika Najświętszej Maryi Panny
Licheńskiej, Licheń Stary – 157 głosów |
|
|
|
2.
Archikatedra św. Jana Chrzciciela,
Wrocław – 151 głosów |
|
|
|
3.
Bazylika jasnogórska, Częstochowa – 120
głosów |
|
|
|
4.
Bazylika archikatedralna Świętej
Rodziny, Częstochowa – 117 głosów |
|
|
|
5.
Bazylika archikatedralna w Gdańsku-Oliwie –
113 głosów |
|
|
|
6.
Kościół Najświętszego Serca
Pana Jezusa, Gdynia – 104 głosy |
|
|
|
7.
Filharmonia Bałtycka, Gdańsk – 91
głosów |
|
|
|
8.
Bazylika mniejsza pw. św. Antoniego
Padewskiego, Rybnik – 88 głosów |
|
|
|
9.
Kościół św. Pawła
Apostoła, Ruda Śląska – 87 głosów |
|
|
|
10. Bazylika Bożego Ciała, Kraków – 83 głosy |
|
|
|
11. Kościół św. Kazimierza, Białystok – 80
głosów |
|
|
|
12. Kościół Jezuitów, Jastrzębia Góra – 76
głosów[14] |
|
|
|
Zobacz też[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
· portatyw |
|
|
|
·
pozytyw |
|
|
|
·
fisharmonia |
|
|
|
·
organy Hammonda |
|
|
|
·
organy kinowe |
|
|
|
Przypisy[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
1.
↑ UNESCO ICH: Organ
craftsmanship and music (ang.).
[dostęp 2017-12-09]. |
|
|
|
2.
↑ John N.D. Kelly: Encyklopedia
papieży. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1997, s.
109–110. ISBN 83-06-02633-0. |
|
|
|
3. ↑ Mała
encyklopedia muzyki, PWN, Warszawa 1970. |
|
|
|
4.
↑ Skocz
do:a b c d e J. Kukla, 2000: Zabytkowe
organy Karla Kuttlera w kościele ewangelickim w Białej
(Bielsko-Biała) jako przykład instrumentu klasycystycznego. Organy
na Śląsku II, „Zesz. Nauk. AM
Katowice”, 30; s. 131–146. |
|
|
|
5.
↑ M. Markuszewski, Kościół Ewangelicki w
Białej, Bielsko-Biała 2003, Wirtualne Centrum Organowe. |
|
|
|
6.
↑ K. Zacharski, 2009: Amatorski leksykon organowy. |
|
|
|
7.
↑ J. Kukla, 1991: Boże narodzenie w polskiej muzyce
organowej, Biblioteka Bielska Białej, Augustyna Ośrodek Wydawniczy. |
|
|
|
8.
↑ W. Kopeć, 2009: Przemiany konstrukcyjno-brzmieniowe w
europejskim budownictwie organowym w XVIII i XIX wieku, Wirtualne Centrum
Organowe. |
|
|
|
9.
↑ The 64ft and 128ft pedal organ stop experiment. latribe 2008-10-08. [dostęp 2019-03-19]. |
|
|
|
10.
↑ Oficjalna strona internetowa instrumentu.. [dostęp 2017-10-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-10-27)]. |
|
|
|
11.
↑ Parafia Bożego Ciała w Krakowie: Organy [dostęp 2021-05-11]. |
|
|
|
12.
↑ Zakłady Organowe Zych,
por. baza MusicamSacram. |
|
|
|
13.
↑ Michał Szostak, Licheńskie organy na tle
największych instrumentów Polski, Europy i świata, Licheń
Stary: Zakład Gospodarczy „Dom Pielgrzyma”, 2017, ISBN 978-83-64126-14-7, OCLC 1005163172. |
|
|
|
14.
↑ Roman Kościelniak, Tomasz Rozpędowski: Jastrzębia Góra. Plebiscyt na organistę roku (pol.). W: puck.naszemiasto.pl [on-line].
naszemiasto.pl, 2014-01-13. [dostęp 2016-04-16]. |
|
|
|
|
|
|
|
Niebiańskie brzmienie.
Krótka historia organów w Kościele |
|
|
|
|
Łukasz Wojciechowski |
|
|
|
Fot. |
|
|
|
Dziś nie potrafimy
wyobrazić sobie bez nich żadnej Mszy Świętej. Brak
akompaniamentu tego instrumentu czyni śpiew uboższym, mniej
wzniosłym. Nic dziwnego, że organy stanowią dla nas
integralną część Kościoła, skoro ich
zastosowanie w liturgii datuje się już na VII wiek p.Chr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dziś nie potrafimy
wyobrazić sobie bez nich żadnej Mszy Świętej. Brak
akompaniamentu tego instrumentu czyni śpiew uboższym, mniej
wzniosłym. Nic dziwnego, że organy stanowią dla nas
integralną część Kościoła, skoro ich
zastosowanie w liturgii datuje się już na VII wiek p.Chr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ewolucja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierwowzorami organów były
niewielkie instrumenty dęte jak dudy czy fletnia Pana. Jednak
wykorzystanie siły ludzkich płuc musiało być na tyle
męczące, że podjęto próby zastąpienia ich
mechanizmem. Efektem był miech sprężający powietrze oraz
zainstalowanie wentyli, które doprowadzały je do poszczególnych
piszczałek. Twórcą pierwszego instrumentu, który można
nazwać organami w pełnym tego słowa znaczeniu, był
żyjący w Aleksandrii wybitny grecki matematyk i konstruktor
Ktesibios (285-228 a.Chr.). Jako że ciśnienie powietrza w jego
„wynalazku” regulowane było za pomocą dużego zbiornika
wypełnionego wodą, owe organy noszą miano „wodnych”
bądź „hydraulicznych”. Znalazły one powszechne zastosowanie w
antycznym amfiteatrze, gdyż emitowały dźwięk znacznie
głośniejszy aniżeli pozostałe ówczesne instrumenty
muzyczne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mechanizm hydrauliczny z czasem
zastąpiono skórzanymi miechami sprężającymi powietrze.
Dziś organy takie nazywa się pneumatycznymi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W epoce średniowiecza
znacznym osiągnięciem było wybudowanie organów w opactwie
Abbington oraz w benedyktyńskim Winchester. Te drugie, wzniesione
około 980 r., miały aż 26 miechów i około 400
piszczałek. Co ciekawe, posiadały dwie klawiatury zlokalizowane
naprzeciwko siebie, w związku z czym do gry angażowano dwóch
organistów. Z przełomu X i XI w. pochodzi także pierwszy, anonimowy
traktat dotyczący budowy organów „De mensura fistularum”. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Początkowo organy
posiadały klawisze przesuwane, a nie znane nam – naciskane.
Wpływało to, oczywiście, na ówczesną technikę gry.
Klawisze naciskane pojawiły się około XI w. Ich rozmiary
były jednakże olbrzymie: długość
osiągała 50 cm, szerokość zaś 15 cm.
Dźwięki wydobywano uderzając w klawiaturę
pięściami bądź łokciami. Co gorsze, po wciśnięciu
klawisze same nie powracały do pozycji wyjściowej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Technika budowy organów swój
znaczny rozwój zanotowała w wieku XIV. Wtedy między innymi
powstała klawiatura obsługiwana palcami, a także klawiatura
nożna. Jednym z pierwszych kościołów, w którym zbudowano
organy z tym drugim typem klawiatury, był kościół św.
Małgorzaty w Kętach. Ich autor, Jan Wanc, organmistrz z Żywca,
dokonał tego w 1381 r. U końca XIV w. w budowie organów stosowano
już głosy solowe, czyli szeregi piszczałek, które
imitowały brzmienie innych instrumentów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Około XV w.
wykształcił się nowy typ organów, zwany dziś
„renesansowymi”. |
|
|
|
W
znamienitszych świątyniach chrześcijańskich normą
stały się instrumenty z dwoma klawiaturami manualnymi i
jedną nożną. Części instrumentu zaczęto
powoli lokować w tzw. szafie organowej. Okres baroku nie
przyniósł poważnych zmian w samym mechanizmie funkcjonowania
instrumentu. Charakterystyczne dla tej epoki stały się raczej
przepiękne formy architektoniczne organów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wielki przełom
dokonał się dopiero w wieku XIX. W dobie błyskawicznie
postępującej industrializacji budowano instrumenty, których liczba
głosów przekraczała już sto (katedry w Rydze czy w Wiedniu).
Nowe rozwiązania techniczne pozwoliły praktycznie zlikwidować
opór podczas gry na klawiaturze manualnej. W tym okresie organy
zaczęły „wychodzić” z kościołów, stając
się ponownie instrumentem wykorzystywanym w aulach koncertowych czy w
teatrze. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obecność w
Kościele |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organy nie od razu
pojawiły się w świątyniach chrześcijańskich. U
podstaw tego legły zapewne obawy, by liturgia Kościoła nie
przesiąkła elementami kultów pogańskich, którym organy nie
były obce. Przełom nastąpił w roku 666, gdy papież
Vitalianus wydał dekret zezwalający na instalowanie tych
instrumentów w kościołach. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Od VII w. prymitywna gra
organowa stanowiła podporę dla śpiewu liturgicznego.
Udoskonalanie instrumentu i techniki gry sprawiło, że organy
stały się znakomitym akompaniamentem dla chórów
wielogłosowych. Dziś w dokumentach kościelnych podkreśla
się przede wszystkim doniosłość brzmienia organowego. W
Konstytucji o Liturgii Świętej Soboru Watykańskiego II
czytamy: „W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim
poszanowaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument muzyczny,
którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły
wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich” (KL 120). Ponadto w dokumencie
„Musicam Sacram” z 1967 r. zapisano, że akompaniament na
instrumentach muzycznych winien „podtrzymywać śpiew,
ułatwiać udział w czynnościach liturgicznych i
przyczyniać się do głębszego zjednoczenia zgromadzonych
wiernych” (MS 64). Zgodnie z instrukcją o muzyce liturgicznej,
organy winny się znajdować w każdym kościele w Polsce
(Instr. Ep. Pol. 1979, 28). Należy jednak pamiętać,
że pełnią one w liturgii funkcję służebną.
Organista akompaniuje śpiewom uczestników nabożeństwa i nie
powinien ich zagłuszać (MS 64). Gra solowa jest dopuszczalna na
wejście, podczas Ofiarowania, Komunii oraz na zakończenie Mszy
Świętej. Swoją biegłością i talentem muzyk
może popisywać się na koncertach organizowanych poza
nabożeństwami. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Giganci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Najpotężniejsze
organy na świecie znajdują się w Atlantic City Convention Hall
w USA. Liczba głosów w tym instrumencie wynosi 336, liczba
piszczałek zaś 33 114. Do Księgi rekordów Guinnessa wpisano je
nie tylko jako największe organy świata, lecz także jako
największy i najgłośniejszy instrument. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W Polsce pozycję lidera
(pod względem liczby głosów) zajmują organy w archikatedrze
św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu (150 głosów). Za nimi
plasuje się instrument z bazyliki archikatedralnej Świętej
Rodziny w Częstochowie (101 głosów). Miejsce trzecie należy do
organów w bazylice archikatedralnej w Gdańsku – Oliwie (96 głosów). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=occSLvvrfVY |
|
|
|
|
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=aqOSGnjjpR0 |
|
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=r_8qDd1TVpA |
|
|
|
|
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=4AlsrvohcpY |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|