.
The first Slavic
states, known through written sources, to be inhabited by West Slavs were the
Empire of Samo (623 - 658), the Principality of Moravia (8th c. - 833), the Principality of Nitra (8th c. - 833) and Great Moravia (833 - c. 907). The Sorbs and other Polabian Slavs likeObodrites and Veleti came under direct Holy Roman Empire domination after the Wendish Crusade[5] in
the Middle Ages and had been strongly Germanized by Germans at the end of 19th century. The Polabian language survived until the beginning of the
19th century in what is now the German state of Lower Saxony.[6] To
this day survived only 60.000 of Sorbs living predominantly in Lusatia, a region on the territory of
modern Germany in the states of
Historically,
Germaniae veteris typus (Old
Germany.),Aestui, Venedi, Gythones and Ingaevones on the right upper corner of the map Edited by Willem and Joan Blaeu), 1645.
Wends (Old English: Winedas, Old Norse Vindr, German: Wenden,
Winden, Danish: Vendere, Swedish: Vender) is a historic name for West Slavs living near Germanic settlement areas. It does not refer to a homogeneous people, but to
various peoples, tribes or groups depending on where and when it is used.
Today, it is used either in historical contexts or as a catch-all term for Kashubians, Lusatian Sorbs,
and their descendants, like the Texas Wends.
Historically, Wends often referred to
Mieszko I, the first historical prince of
When Mieszko I (also Dagome) inherited the ducal throne from
his father he probably ruled over two-thirds of the territory inhabited by
eastern Lechite tribes. He united the Lechites east of theOder (Polans, Masovians, Vistulans, Silesians) united into a single
country: Poland. His son, Boleslav the Brave, with the assistance
of Saint Adalbert, eradicated
heathenism, and founded the bishoprics at Wrocław, Colberg, and Cracow, and an
archbishopric at Gniezno. Boleslav carried
out successful wars against Bohemia, Moravia, Kievan Rus and Lusatia, and forced the
western Pomeranians to pay
Teza nabierała
popularności od początków państwowości
polskiej w IX wieku. Gerhard z Augsburga w pisanej w latach 983 - 993 hagiografii świętego Ulryka (Miracula Sancti Oudalrici) niejednokrotnie
nazwał Mieszka I wodzem Wandalów (dux Wandalorum, Misico nomine). Cytowany fragment
dotyczył legendy, według której zraniony zatrutą
strzałą władca uniknął śmierci dzięki pomocy
biskupa Augsburgu, Ulryka. Był to pierwszy dowód
jednoznacznie wskazujący na przodków dzisiejszychPolaków.
Roczniki Augustiańskie wspominają z kolei: Exercitus
Saxonum a Wandalis trucidatur (łac.
Armia saska pokonana przez Wandalów). W Gesta
Hammabur-gensis ecclesiae pontificum (łac.
Dzieje Kościoła hamburskiego) Adama
z Bremy znaleźć można dłuższy fragment:
Sclavania igitur, amplissima
Germaniae provintia, a Winulis incolitur, qui olim dicti sum Wandali; decies
maior esse fertur nostra Saxonia, presertim si Boemiam et eos, qui trans
Oddaram sunt, Polanos, quaia nec habitu nec lingua discrepant, in partem
adiecreris Sclavaniae (łac. Słowiańszczyzna, największy z
krajów germańskich, jest zamieszkana przez Winnilów, których dawniej zwano
Wandalami. Jest to kraj przypuszczalnie większy nawet od naszej Saksonii;
szczególnie jeżeli uwzględnimy w nim Czechów i Polan zza Odry, jako że nie różnią
się te ludy ani obyczajem, ani językiem).
Niektórzy historycy sformułowanie Winnilowie uważają za zwykły
błąd kronikarski, zaś domniemane wandalskie pochodzenie Słowian zachodnich za efekt pomyłki
językowej (niem. Wenden - Słowianie; wyraz oparty
niewątpliwie na łacińskim określeniu Venedi, jakim określano Wenedów). W takim rozumieniu Wandalowie i
Wenedowie mieliby być jednym plemieniem. Za taką argumentacją
przemawia fakt, iż do około 1000 roku
nie istniało jeszcze jednolite określenie na państwo Polan, a w
większości publikacji starano się naśladować
nazewnictwo rzymskie.
Etymology of the
ethnonym Veneti
According to Julius Pokorný, the ethnonym Venetī (singular *
Le
premier homme qui ait disposé de pouvoirs politiques dans la région est, semble
t’il , Samo qui a su stopper les invasions venant de
l’est , puis d’autres sont venus.
Sámo, un Franc, fut roi de Bohême des environs de 623 à 658
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
Premier Piast |
Un pauvre laboureur de Gniezno., le mari de
Rzepicha est à l’origine de la Dynastie des PIAST |
|
|||
Arrière grand- père |
|
||||
Grand-père |
Leszek LECH |
|
|||
|
Père |
||||
|
Premier Duc |
Mieszko 1er en 960 |
|
||
|
Fils
de Mieszko |
|
|||
Venžík alebo po poľsky Wężyk je pôvodom poľský rod.
|
Arystokratycznej rodziny, z siedzibą
w Czechach,
Morawach i
(być może w Czeskiem Królewstwem)
przed
i po Białej
Górze
Rod wykazano wcześniej życia
texte d’origine slovaque
Počiatky
rodu sa podľa poľskej národnej legendy datujú okolo roku 960 po Kr.
kedy bol Skubek povýšený medzi družiníkov kniežaťa Ziemomysla
Il s'agit d'une ancienne
famille de la Pologne - Herb WAZ - Venžik, également connu en Moravie et en |
Je to prastarý rod z Polska - Herbu Waž - Venžik , známy aj na Morave a v Česku. Predovšetkým pôsobil v Polských oblastiach na východe a juhu , ked Polsko bolo
od Severného mora po Čeirne. Najstarší záznam je z roku 1389 zo súdnuch dosiek. Tam sa prvý krát uvádza zavolanie Zachorz! Súčasní etymológovia sa to pokúšali odvodiť no márne. Mňa to napadlo , keď som čítal Slovanskú besedu . Predkovia si uvádzali svoj Sarmatský pôvod od nepameti. V erbe je starý symbol draka - Smok (Saň) v podobe zeleného hada ako sa v dávnych dobách zobrazoval aj u Sarmatov.
Toto zavolanie - bojový pokrik v modernej dobe už nikto nevedel objasniť jeho pôvod. Možno to chaoticky píšem , ale je to pre mňa nové len niekolko hodín a ešte som to úplne "nepremyslel". Ale mne to začína dávať spojitosť. To že Sarmati sa poslovanštili v oblastiach kde žili je jasné. Tak ako tí ,čo odišli do Anglicka - Welsu
asimilovali zasa tam. Čo sa tíka viery , tak prijali kresťanstvo veľmi neskoro. No potom boli jeho horliví zastánci. Veľmi veľa ich bolo kňazmi, biskupmi ....Dalo sa povedať , že za Boha dali život alebo sa oddali viere. Možno už ako pohania boli duchovný vodcovia? Odtiaľ znak v neskoršom erbe. |
|
|
|
|
|
|
Charakterystyka
sarmatyzmu
Data:
20 grudnia 2010
Szlachta
sarmacka była
bardzo konserwatywna i ksenofobiczna. Bardzo dużą rolę w
życiu każdego odgrywała wiara, a wręcz dewocja. Prawdziwy
szlachcic zajmował się rolnictwem i Kategoria: Kultura sarmacka Tagi: Nurt w kulturze, Szlachta sarmacka Zostaw
komentarz Sztuka
sarmacka
Data: 20
grudnia 2010
„Epoka
sarmacka” była obecna w naszym
kraju na tyle długo, że wytworzyła swoje własne zwyczaje,
stroje, podejście do religii i sztuki. Związane to było z
konserwatyzmem szlachty Czytaj
dalej Kategoria: Kultura sarmacka Tagi: Dwory sarmackie, Epoka sarmacka Zostaw
komentarz Źródła
sarmatyzmu
Data: 20
grudnia 2010 Mit o pochodzeniu
polskiej szlachty, który królował w Rzeczpospolitej od XVI do XVIII
wieku, opierał się o prawdziwe informacje o starożytnym ludzie
– Sarmatach. Ten irański lud spokrewniony z Persami i Scytami
naprawdę zamieszkiwał dorzecze Donu i wybrzeże Morza Czarnego.
Jednak skąd pomysł, że miał coś wspólnego z
żyjącymi w centralnej części Europy polskimi
szlachcicami? Czytaj dalej |
|
Aller à :Navigation,rechercher
La tour dans laquelle, selon la légende, Popiel aurait été dévoré
From
Wikipedia, the free encyclopedia
Siemowit (also Ziemowit)
was, according to the chronicles of Gallus Anonymus, the son of Piast the Wheelwright and Rzepicha.
He was considered one of the four legendary Piast princes,
but is now considered as a ruler who existed as an historical person.[1]
He became the duke of the Polans in
the 9th century after his father, son of Chościsko,
refused to take the place of legendary Duke Popiel. Siemowit was elected as new duke by the wiec. According to a popular legend, Popiel was then eaten by mice in his
tower on the Gopło lake.[2]
The only mention of Siemowit, along
with his son Lestko and grandson Siemomysł, comes in the mediæval chronicle of Gallus Anonymus.[3]
Siemowit's grandson Mieszko I of the Piast dynasty is considered the first ruler of
Poland to be baptized, though evidence of Arian Christians predating his reign was discovered in south Poland.
1.
^ K. Jasiński, Rodowód pierwszych
Piastów, p. 47.
2.
^ Jan Bondeson. Two-Headed Boy,
and Other Medical Marvels. Cornell
University Press. pp. 91–2. ISBN 978-0-8014-8958-7.
3.
^ (English) (Latin) Gallus Anonymus; Knoll, Schoer, Bisson, Schaen. The Chronicles and Deeds of the
Dukes or Princes of the Poles. Central European
University Press.
pp. 17–22. ISBN 978-963-9241-40-4.
§
Prehistory of Poland (until 966)
The PEDIGREE of
Leszek (Lestek Lestko) PIAST
(Duke/King) of
aka Lemzek IV av POLEN
Born: abt. 869 Died: abt.
921
HM George I's 20-Great Grandfather.
HRE Ferdinand I's 17-Great Grandfather.
U.S. President's 26-Great Grandfather.
HM Margrethe II's 27-Great Grandfather.
`Red Baron' Richthofen's 26-Great Grandfather.
Poss. Agnes Harris's 23-Great Grandfather.
`Osawatomie' Brown's 29-Great Grandfather.
Wife/Partner: (Miss) von MAHREN
Child:
Ziemonislaw PIAST
(Duke/King) of POLAND
________ |
________ |
_______ |
_______ |
_______ |
____ |
____ |
___ |
|
|
|
/ |
||||||||
/ |
|||||||||
/ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Leszek
(Lestek Lestko) PIAST (Duke/King) of |
|||||||||
\ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\ |
-- (missing) |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
His
(poss.) Grandchildren: Gunhild (Sigrid
Sygryda) MIEZKODOTTER av VENDEN ; Boleslaw I `the Brave'
(King) of POLAND ; Gunhild
BURISLAWSDATTER of The WENDS ; Adelaide (Adelajda) `the White' PIAST of POLAND The
PEDIGREE of
Ziemowit (Siemowit) av PIAST
(Duke/King) of
aka Ziemovit der Landeroberer
Born: abt. 844 Died: abt.
891
HM George I's 21-Great Grandfather.
HRE Ferdinand I's 18-Great Grandfather.
U.S. President's 27-Great Grandfather.
HM Margrethe II's 28-Great Grandfather.
`Red Baron' Richthofen's 27-Great Grandfather.
Poss. Agnes Harris's 24-Great Grandfather.
`Osawatomie' Brown's 30-Great Grandfather.
Wife/Partner: (missing)
Child:
Leszek (Lestek Lestko) PIAST
(Duke/King) of POLAND
________ |
________ |
_______ |
_______ |
_______ |
____ |
____ |
___ |
|
|
/ |
|||||||||
/ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Ziemowit
(Siemowit) av PIAST (Duke/King) of POLAND |
|||||||||
\ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\ |
-- (missing) |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
His
(poss.) 1(+)-Great Grandchildren: Gunhild (Sigrid
Sygryda) MIEZKODOTTER av VENDEN ; Boleslaw I `the Brave'
(King) of POLAND ; Gunhild
BURISLAWSDATTER of The WENDS ; Adelaide (Adelajda) `the White' PIAST of POLAND
The PEDIGREE of
Piast (Chroscieszko) (Duke) of
POLAND
av KRUSOWICZ
Born: ? Died: 892
HM George I's 22-Great Grandfather.
HRE Ferdinand I's 19-Great Grandfather.
U.S. President's 28-Great Grandfather.
`Red Baron' Richthofen's 28-Great Grandfather.
Poss. Agnes Harris's 25-Great Grandfather.
`Osawatomie' Brown's 31-Great Grandfather.
Wife/Partner: (missing)
Child:
Ziemowit (Siemowit) av PIAST
(Duke/King) of POLAND
_________ |
_________ |
________ |
________ |
_____ |
_____ |
___ |
|
|
/ |
-- (missing) |
|||||||
/ |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Piast
(Chroscieszko) (Duke) of POLAND |
||||||||
\ |
|
|
|
|
|
|
|
|
\ |
-- (missing) |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
His
(poss.) 2(+)-Great Grandchildren: Gunhild (Sigrid
Sygryda) MIEZKODOTTER av VENDEN ; Boleslaw I `the Brave'
(King) of POLAND ; Gunhild
BURISLAWSDATTER of The WENDS ; Adelaide (Adelajda) `the White' PIAST of POLAND
From
Wikipedia, the free encyclopedia
Chościsko (Polish pronunciation: [xɔɕˈtɕiskɔ])
is a legendary figure in a Polish prehistory, father of Piast the Wheelwright, the founder of the Piast dynasty. His name occurs in the first Polish chronicle, Cronicae et gesta
ducum sive principum Polonorum[1] by Gallus Anonymus, where the author refers three times to Piast as the son of Chościsko.
Chościsko's name is probably
derived from Old Slavonic chost or chwost meaning tail. Queue
Queue peut aussi
signifier: lignée comme pour Venètes
Aller à :Navigation,rechercher
|
Cet article est une ébauche concernant la Pologne. Vous pouvez partager vos connaissances en l’améliorant (comment ?) selon les recommandations
des projets
correspondants. |
class=thumbimage v:shapes="_x0000_i1042">
Wanda se jetant dans la
Vistule
Selon la légende, la princesse Wanda régnait sur Cracovie. Fille du roi Krak, fondateur de la ville,
elle se sacrifia en se jetant dans la Vistule pour échapper au mariage avec le prince
allemand Rytygier et éviter ainsi la soumission de son peuple.
Le nom de cette princesse légendaire est évoqué pour la première
fois par le maître Vincent Kadlubek,
chroniqueur polonais duxiiie siècle.
L'étymologie de son nom reste confuse. Ce prénom populaire en Pologne est
païen, et les filles qui le portent sont en général appelées
« Janina », autrement dit « Jeanne », car Wanda
était fêtée la nuit du 23 juin, veille de la St Jean. Dans la tradition polonaise, elle
était considérée un peu comme la Jeanne d'Arc française en raison de son courage et
de sa résistance nationale à l'envahisseur.
Sommaire
[masquer] ·
1 Quelques personnalités prénommées Wanda |
§
Prehistory
of Poland (until 966)
Aller à :Navigation,rechercher
Pour les articles homonymes, voir Krok (homonymie).
Krok ou Croc de Bohême est un personnage légendaire de
l'histoire de Bohême. Il apparaît pour
la première fois dans la "Chronique" de Cosmas de Prague, rédigée
au début duxiie siècle.
Dans ce récit, il est présenté comme le successeur de Cech mais aussi comme le
fondateur de la monarchie en Bohême et le premier législateur de ce royaume.
Selon la légende, après la mort de Čech,
le gouvernement fut proposé à son frère Lech. Celui-ci refusa et conseilla Krok, le chef d'un puissant
clan. Krok accepta la proposition. Sur la tombe de Cech, il reçut le bâton de
son prédécesseur ainsi que sa toque. Il s'installa à Budeč.
Krok était versé dans la
sorcellerie. Il consulta les Dieux. Il apprit qu'il devait trouver un endroit
plus sûr pour résider. Il envoya donc des messagers pour qu'ils trouvent ce
site. Il le trouvèrent sur la rive droite de la Vltava au cœur d'une épaisse forêt. Le
château construit sur ces rochers reçut le nom de Vyšehrad,
c'est-à-dire le haut château.
Krok avait trois filles :
§
Kazi, une herboriste et guerisseuse.
§
Teta qui
pouvait parler avec les esprits, et priait les dieux.
§
la princesse Libuše, la plus
jeune des sœurs, qui était sage et juste.
On peut dire que la figure de Krok se rapproche d'autres
"donneurs de loi" légendaires des pays slaves à l'époque médiévale,
comme Krak (Pologne), Kij (Russie kievienne), et Klukas (Serbie).
František
Palacký assurait que
la figure de Krok serait influencée par le personnage
historique : Samo de Bohême.
Aller à :Navigation,rechercher
Pour les articles homonymes, voir Samo.
Samo représenté sur les
fresques de la rotonde Sainte-Catherine à Znojmo, xiie siècle
Sámo, un Franc, fut roi de Bohême des environs de 623 à 658.
Le règne de Sámo est un moment identifié comme
fondateur dans l'Histoire de la Bohème et dans l'Histoire de la
Slovaquie. Il reste toutefois difficile de séparer le réel de la
légende.
Sommaire
[masquer] |
Selon le pseudo Frédégaire,
Sámo est un Franc né dans le Pagus Senonacus (région de Sens)
qui commerçait avec les tribus slaves. C'est un chef d'escorte militaire des
caravanes de marchands. Chaque année depuis la fin du Ve siècle, les Avars venaient dans le pays des Slaves pour
les piller. Ils y séjournaient tout l'hiver, réduisant les Slaves en esclavage
et prenaient leur épouses et leurs filles comme
concubines. Les Tchèques organisent en 620 leur défense,
prennent Sámo pour leur chef de guerre. Lorsque les Avars reviennent l'année
suivante, ils sont complètement vaincus.
Le royaume de Samo à son
expansion maximale
Sámo décide de rester, devient païen comme ses compagnons de
combat. Avec eux il mène une vie de chef militaire au service des tribus
slaves, chargé d'organiser leur défense. Les tribus qui le reconnaissent pour prince sont en Moravie et en Bohême, ayant peut-être
comme extension géographique la Slovaquie, la Basse-Autriche et la Carinthie.
Les limites territoriales de l'Empire de Sámo sont en réalité peu connues mais
dépassaient sans doute les frontières actuelles de la République Tchèque.
Sans doute les tribus versent au prince et à ses compagnies des
contributions, mais l'essentiel des ressources provient des pillages des pays
environnants.
Refusant de dédommager les marchands francs qu'il avait
dépouillés, Sámo est attaqué dans sa forteresse de Vogastisburg (la localisation exacte de cette
fortification n'est pas connue). C'est finalement le roi Dagobert Ier qui est vaincu par Sámo en 631. Sámo aurait ainsi été à la tête d'une
union des troupes des tribus pendant 35 ans, protégeant avec succès ces peuples
des invasions étrangères.
Samo avait 12 épouses et il laissa à sa mort 22 fils et 15 filles.
Son Etat disparut après lui sans laisser de trace.
§
Cosmas de Prague,
"Cronica Boemorum", (Chronique des Tchèques*)
§
Alois Jirásek, Légendes de l'ancienne Bohême.
§
Jacek Banaszkiewicz, " Polskie dzieje bajeczne Mistrza
Wincentego Kadłubka", (L'histoire legendaire de la Pologne par le
maitre Vincent Kadlubek; en polonais, resumé en anglais), Wrocław, 2002
§
Jacek Banaszkiewicz, "Slavonic origines regni: Hero the
law-giver and founder of monarchy" (Les "origines regni" [mythes
sur l'origine du royaume] slaves: Le heros donneur de lois et fondateur de la
monarchie), dans: Acta Poloniae Historica. Polska Akademia Nauk. Instytut Historii
( Actes historiques de Pologne. Academie polonaise des
sciences. Institut d histoire), numero 60, 1989.
(Article en anglais)
§
Dusan Trestik
, " Myty kmene Cechu (7.-10. Stoleti) Tri studie ke "Starym povestem
ceskim" ( Les mythes des tribus tcheques* [7eme-xe siècle]>
Trois etudes sur les "anciens recits tcheques*"), (en tcheque), 2003
N. B.: le mot "tcheque" suivi du symbole* fait ici
reference aux Slaves de Bohême, et non pas de l'ensemble des territoires
correspondant à la république tchèque actuelle, qui comprend aussi la Moravie et une partie de la Silésie.
1.
This biography of a Polish noble is a stub. You can help Wikipedia by expanding it. |
Categories: Legendary Polish people | Polish nobility stubs
This biography of a Polish noble is a stub. You can help Wikipedia by expanding it. |
Kruszwica
§
Banaszkiewicz J., Podanie o Piaście i Popielu,
Warszawa, 1986.
§
Łowmiański H., Początki Polski, t. 5,
Warszawa, 1973.
§
Trawkowski S., Jak powstawała Polska,
Warszawa, 1969.
Lestkowice (oryg. Licikaviki,
staropol. Leścikowice / Lścikowice) – hipotetyczna nazwa
(rywalizująca z nazwą Polanie)
rzeczywistego ugrupowania osadniczego (plemienia, grupy etnicznej),
istniejącego od VIII w. na terenie
archeologicznie zdefiniowanej ziemi gnieźnieńskiej.
Plemię Licikaviki, jako podległe
władzy Mieszka I, wymienił w X w. saski kronikarz Widukind.
Czasem kojarzy się Licikavików z Lubuszanami lub jakimś plemieniem w
północno-zachodnim zakątku Wielkopolski.
Jednak coraz częściej geneza tej nazwy wiązana jest z imieniem
Lestek (staropol. Leścik / Lścik),
w znaczeniu "ludzie/ współplemieńcy Lestka". Tenże
Lestek-eponim jest postrzegany jako ważna osobistość i
utożsamiany z jednym z legandarnych lub pół historycznych
książąt plemiennych – poprzedników Mieszka I (Lestek I, Lestek II, Lestek IIIoraz Lestek,
syn Siemowita Piastowica). Według tego poglądu Lestkowice,
to rzeczywista nazwa plemienia ze środkowej Wielkopolski,
z którego terytorium Piastowie rozpoczęli podbój sąsiednich
ziem i tworzenie państwa polskiego. Jednocześnie
podaje się w wątpliwość konkurencyjną nazwę tego
plemienia – Polanie – która nie jest poświadczona w
żadnym źródle sprzed ok. 1000 r.
§
Goplanie
2.
§
Spis treści
·
1 Kwestia historyczności
Siemowita o
1.1 Poglądy zwolenników istnienia
Siemowita o
1.2 Poglądy przeciwników istnienia
Siemowita ·
2 Imię |
Istnieje bogata
debata historyków na temat istnienia lub nie Siemowita i jego dwóch następców.
1.
↑ 1,0 1,1 1,2 Kazimierz Jasiński: Rodowód.... 1992, ss. 46-47.
14. Widajewicz Józef: Początki Polski.
Wrocław: Książnica Atlas, 1948. OCLC 25257629.
|
|
|
Материал
из Википедии
— свободной
энциклопедии
According to a traditional legend,
first recorded by the ancient Czech chronicler Cosmas of Prague in the early 12th century, Říp was the place where the first Slavs, led by Praotec Čech (Forefather Bohemus), settled. The land was named after the leader. In
the 16th century the legend was revived by Václav Hájek of Libočany who claimed that Bohemus was buried in the nearby village of Ctiněvesand, later on, by Alois Jirásek in his Old Bohemian
Legends from 1894.
[edit]
Depuis
lors, cette lignée déclarée
Wężyk, avait son siège
ancestral à Wola Wężykowa
Wąż (serpent) Guillaume
Apolinaire serait un descendant de cette lignée Venzik crée par le père
de Mieszko 1er pour sa famille avant 960 de notre ère. |
Aller à :Navigation,rechercher
1.
Dubravka 2.
Oda |
||
From
Wikipedia, the free encyclopedia
(Redirected
from Lech, Czech and Rus)
The brothers Lech and Czech, founders of West Slavic lands of Lechia(Poland)
and Bohemia in "Chronica Polonorum" (1506)
Lech, Čech, and Rus is a legend of
three brothers – Lech, Čech, and Rus – who founded three Slavic nations: Poland (also known asLechia), Bohemia (Čechy,
now known as the Czech Republic), and Ruthenia (Rus',
whose successor states are now Russia, Belarusand Ukraine).
There are multiple versions of the legend, including several regional variants
that mention only one or two of the brothers.
Contents
[hide] |
In the Polish version of the legend, three brothers
went hunting together but each of them followed a different prey and eventually
they all traveled in different directions. Rus went to the east, Čech
headed to the west to settle on the Říp Mountain rising up from
the Bohemian hilly countryside, while
Other variations of
A variant of this legend, involving only two brothers,
is also known in the Czech Republic. As
described by Alois Jirásek in Staré pověsti české,
two brothers came to
A similar legend (with partly changed names) was also
registered in folk tales at two separated locations in Croatia: in
the Kajkavian dialect of Krapina in Zagorje (northern
Croatia) and in the Chakavian dialect of Poljica on the Adriatic Sea (central Dalmatia). The
Croatian variant was described and analysed in detail by S. Sakač in 1940.[3]
Area of Balto-Slavic dialectic continuum (purple) with proposed
material cultures correlating to speakers Balto-Slavic in Bronze Age (white). Reddots= archaic Slavic
hydronyms
The earliest Polish mention of
The legend suggests the common ancestry of the Poles, the Czechs and the Ruthenians (Russians, Ukrainians and Belarusians) and
illustrates the fact that as early as the 13th century, at least three
different Slavic peoples were aware of being ethnically and linguistically-interrelated,
and, indeed, derived from a common root stock.
Duke Czech
The legends also agree with the location of the
homeland of the Slavic peoples in eastern Europe. This area overlapped the region presumed by
mainstream scholarship to be the Proto-Indo-European homeland
in the general region of the Pontic-Caspian steppe.[5] In the framework
of the Kurgan hypothesis,
"the Indo-Europeans who remained after the migrations became speakers of
Balto-Slavic".[6]
The legend also attempts to explain the etymology of
these people's ethnonyms: Lechia (another name for
Poland), the Czech lands (including
Bohemia, Moravia, and Silesia), and Ruś(Ruthenia).
In fact, the term "Lechia" derives from the tribe of Lędzianie.[citation needed] A prominent Renaissance Polish man of letters, Jan Kochanowski, in
his essay on the origin of the Slavs,
makes no mention of the third "brother", Rus. Moreover, he dismisses
the legend entirely, stating that "no historian who has taken up the
subject of the Slavic nation [...] mentions any of those two Slavic leaders,
Lech and Czech". He goes on to assume that "Czechy" and
"Lachy" are quite probably the original names for the two nations,
although he does not dismiss the possibility that there might have been a great
leader by the name
Lech, Czech and Rus are three ancient large oaks in the garden
adjacent to the 18th century palace in Rogalin, Greater Poland. Each
of them is several hundred years old.[8] They vary between
23 and
§
Etymology of Rus and derivatives.
1.
^ Reges Et Principes Regni Poloniae Adrian Kochan Wolski; Riksarkivet E 8603; BUV 18.24.1.17 [1] Quote:
LECHUS adest, a quo deducta colonia nostra est.
2.
^ Andreas Osiander, Before the state:
systemic political change in the West from the Greeks to the French Revolution, pg. 241, Oxford University Press (2008), ISBN 0198294514
3.
^ Krapina-Kijev-Ararat, Priča
o troje braće i jednoj sestri. Život 21/3: 129–149, Zagreb
4.
^ "Fix hiis itaque
Pannoniis tres fratres filii Pan principis Pannoniorum nati fuere quorum
primogenitus Lech, alter Rus, tercius Czech nomine habuerunt. Et hii tres hec
tria regna Lechitarum, Ruthenorum, et Czechorum quit et Bohemi [...] Germo est quaddam instrumentum in quo duo boves simul iuncti trahendo
aratrum seu plaustrum incedunt, sic et Theutunici cum slavis regna contigua
habentes simul ..." Translation: Among the
Pannonians, therefore, three brothers were born to Pan, prince of the
Pannonians. The first was named Lech, the second Rus and the third Czech. These
three held the three kingdoms of the Lechites [Poles], Russians and Czechs (or
Bohemians) […] Germo is a type of vehicle in which two oxen are yoked together
to draw a plough or pull a cart, and so the Germans and the Slavs, having
common borders, pull together; there is no people in the world so familiar and
friendly to one another as the Slavs and Germans. [in:] Chronica Poloniae
Maioris. Kronika Wielkopolska. ed. and commentary by Brygida Kürbis. Warszawa 1970
5.
^ Anthony, David W. (2007). The Horse, the Wheel, and Language: How
Bronze Age Riders from the Eurasian Steppes Shaped the Modern World. Princeton, NJ: Princeton
University Press. ISBN 9780691058870.
6.
^ F. Kortlandt, The spread of the
Indo-Europeans, p.4
7.
^ Jan Kochanowski, Proza
polska, Universitas, Kraków 2004, pp. 19-21 (in Polish)
8.
^ Patrick Taylor, The Oxford companion
to the garden, pg. 411, Oxford
University Press (2006), ISBN 0198662556
[edit]
Ten artykuł dotyczy legendarnej Piastówny. Zobacz też: roślinę o tej nazwie.
Piast
i Rzepicha, dzieło nieznanego artysty
§
wątek (architektura) - sposób ułożenia cegieł lub kamieni w
murze; wiązanie
§
wątek
(informatyka) - wydzielony fragment wykonywanego programu
§
wątek (grupy
dyskusyjne) - grupa wiadomości na jeden temat
§
wątek tkacki - element
struktury tkaniny
§
ciąg logiczny myśli, rozmowy
|
Piastowie |
|
Kraj |
Polska |
Tytuły |
Królowie Polski |
Założyciel |
Legendarny: |
Ostatni władca |
|
Rok założenia |
ok. 960 |
Rok rozwiązania |
1675 |
Rok złożenia z funkcji |
1370 |
Pochodzenie etniczne |
|
Gałęzie |
książęta
krakowscy |
Elekcja Piasta na księcia
Piastowie – pierwsza historyczna dynastia panująca w Polsce od ok. 960 do 1370 roku.
Za jej protoplastę uchodzi na półlegendarny Piast, syn Chościska,
rataj spod Gniezna.
Syn Piasta, Siemowit, (IX wiek)
został księciem Polan.
Pierwszym władcą z dynastii Piastów, którego historyczność
nie jest kwestionowana, był Mieszko I (zm. 992), prawnuk Siemowita.
Piastowie zasiadali na polskim tronie od około 960 roku[1] (choć faktycznie na arenie międzynarodowej jako
dynastia zaistnieli po przyjęciu chrztu przez Mieszka I w 966 roku)
do 1370 roku
(z przerwą na panowanie Wacława II[2]), kiedy to zmarł Kazimierz III
Wielki. Boczne linie Piastów utrzymały
się na Mazowszu (do 1526 roku) i na Śląsku (do 1675 roku).
Od pokolenia synów Bolesława
III Krzywoustego[3] Piastów dzieli się na linie śląską (wywodzącą się od Władysława
II Wygnańca),wielkopolską (wywodzącą się od Mieszka III Starego), małopolską, mazowiecką i kujawską (wywodzącą się od Kazimierza II
Sprawiedliwego).
Spis
treści
[ukryj] ·
1 Nazwa o
7.3 Długowieczni Piastowie i Piastówny[12] o
7.6 Nienaturalne zgony według źródeł (nie zawsze
potwierdzone) |
Określenie Piastowie pochodzi od imienia protoplasty dynastii Piasta.
Istnieją hipotezy, że nazwa piast była określeniem urzędu
pełnionego, zapewne dziedzicznie, przez członków rodu – urzędu, do którego
obowiązków należało opiekowanie się (piastowanie)
potomstwem księcia czy też jego domem. Zwolennicy
tej hipotezy wskazują historię frankońskich Karolingów,
którzy odsunęli od władzy Merowingów,
u których pełnili dziedzicznie urząd majordomusa (= piasta?) (podobnie
Piastowie w osobie Siemowita, syn Piasta, mieli
odsunąć od władzy księcia Popiela,
panującego w Gnieźnie).
Pojęcie Piastowie i wywodzenie całej dynastii
polskiej od Piasta zawdzięczamy pracom historiografów i genealogów pracujących
na dworze legnicko-brzeskiej linii Piastów śląskich.
Pierwsi przedstawiciele dynastii Piastów, Siemowit, Lestek i Siemomysł,
władali plemieniem Polan.
Teoria ta jest uznawana za główną wizję dziejów Polski, ale
warto także wspomnieć, że istnieje także hipoteza
alternatywna, w myśl której pierwsi Piastowie pochodzili z najemnej
drużyny skandynawskiej i odsunęli od władzy lokalną
władzę gnieźnieńską (czego echem ma być legenda o
Popielu)[4]. Za twórcę
polskiej państwowości i pierwszego władcę Polski z dynastii
Piastów uważa się Mieszka I.
Ten władca też jako pierwszy z dynastii przyjął w 966 roku
chrzest. Bolesław I
Chrobry, syn i następca Mieszka I, był pierwszym
władcą Polski, który dostąpił koronacji (1025). Prestiż dynastii na arenie
międzynarodowej podniosło małżeństwo Mieszka II Lamberta, syna i następcy
Bolesława Chrobrego, z Rychezą, po kądzieli
wnuczką cesarza Ottona II.
Wprawdzie większość władców z dynastii Piastów
pozostawiało kilku synów, jednak do trwałego podziału dynastii
na kilka linii doszło dopiero w 1138 roku
po śmierciBolesława III Krzywoustego.
Jednocześnie wydana przez tego władcę ustawa sukcesyjna zapoczątkowała w Polsce okres rozbicia dzielnicowego.
W literaturze genealogicznej do pierwszych Piastów zalicza
się przedstawicieli dynastii do pokolenia dzieci Bolesława III
Krzywoustego oraz (ze względów praktycznych) potomstwo jednego z jego
synów - Bolesława IV Kędzierzawego.
Osobny
artykuł: Piastowie
śląscy.
Linia Piastów śląskich wywodzi się od Władysława II Wygnańca (1105-1159), księcia krakowskiego (senioralnego) i śląskiego. Od najstarszego
syna Władysława, Bolesława I Wysokiego, wywodzi się
linia wrocławska, z której później wyodrębniły się
linie:
§ legnicka (wywodziła
się od Bolesława II Rogatki, prawnuka Bolesława I Wysokiego) wygasła na Jerzym Wilhelmie w 1675 r.,
§ świdnicka
(wywodziła się od Bolka I Surowego,
syna Bolesława II Rogatki), wygasła na Bolku II
Małym w 1368 r.,
§ ziębicka
(wywodziła się od Bolka II Ziębickiego, syna Bolka I
Surowego), wygasła na Janie
ziębickim w 1428 r.,
§ głogowska
(wywodziła się od Konrada I głogowskiego, brata
Bolesława II Rogatki), wygasła na Henryku XI w 1476 r.,
§ żagańska
(wywodziła się od Henryka IV
Wiernego, wnuka Konrada I głogowskiego), wygasła na Janie II
Szalonym w 1504 r.,
§ oleśnicka
(wywodziła się od Konrada I oleśnickiego, brata Henryka
IV Wiernego), wygasła na Konradzie X w 1492 r.,
Z kolei od Mieszka Plątonogiego, drugiego syna
Władysława II Wygnańca, wywodzi się linia raciborska.
Podział tej linii na kolejne datuje się od pokolenia synów Władysława opolskiego. Tak
więc wyodrębniły się linie:
§ cieszyńska (wywodziła się od Mieszka cieszyńskiego, syna
Władysława Opolskiego), wygasła na Fryderyku Wilhelmie w 1625 r.,
§ oświęcimska
(starsza) (wywodziła się od Władysława
Oświęcimskiego, syna Mieszka cieszyńskiego),
wygasła na Janie III w 1405 r.,
§ oświęcimska
(młodsza) (wywodziła się od Przemysława
Oświęcimskiego, prawnuka Mieszka cieszyńskiego),
wygasła na Janie V w 1494 r.,
§ bytomska (wywodziła
się od Kazimierza bytomskiego, syna
Władysława Opolskiego),wygasła na Bolesławie w 1355 r.,
§ opolska (wywodziła
się od Bolesława I
opolskiego, syna Władysława Opolskiego), wygasła na Janie II Dobrym w 1532 r.
§ raciborska
(wywodziła się od Przemysława raciborskiego, syna Władysława
Opolskiego), wygasła na Leszku w 1336 r.
Dzielnicą senioralną z tej linii Piastów władali: Władysław
II Wygnaniec, Mieszko Plątonogi, Henryk I Brodaty, Henryk II
Pobożny, Bolesław Rogatka (często pomijany w zestawieniach
władców dzielnicy senioralnej[5]) i Henryk IV Probus.
Osobny
artykuł: Piastowie
wielkopolscy.
Linia Piastów wielkopolskich wywodzi się od Mieszka III
Starego (zm. 1202), księcia wielkopolskiego.
Spośród jego synów jedynie Odon doczekał się męskiego
potomstwa. W linii męskiej Piastowie wielkopolscy wygaśli na Przemyśle
II, zamordowanym w 1296 roku,
zaś w linii żeńskiej na jego siostrze stryjecznej, Jadwidze w 1339.
Dzielnicą senioralną z tej linii Piastów władali: Mieszko III Stary, Władysław Laskonogi i Przemysł II. Ten
ostatni był również czwartym Piastem w ogóle, a pierwszym od czasów Bolesława II Szczodrego,
który został koronowany (26 czerwca 1295).
Osobny
artykuł: Piastowie
małopolscy.
Linia Piastów małopolskich wywodzi się od Kazimierza II Sprawiedliwego (1138-1194), księcia krakowskiego, a
później także mazowieckiego. Spośród jego synów dwóch
doczekało się potomstwa - Leszek Biały (kontynuator linii małopolskiej)
i Konrad I mazowiecki (założyciel linii
mazowieckiej). W linii męskiej Piastowie małopolscy wygaśli naBolesławie Wstydliwym, zmarłym w 1279 roku.
Ostatnią Piastówną małopolską była Salomea (późniejsza
błogosławiona), zmarła w 1268 roku.
Z tej linii Piastów w dzielnicy senioralnej, a później
krakowskiej panowali Kazimierz II
Sprawiedliwy, Leszek Biały i Bolesław V
Wstydliwy. Należy zaznaczyć, że dzielnica senioralna
była dzielnicą dziedziczną Piastów małopolskich.
Osobny
artykuł: Piastowie
mazowieccy.
Starsza linia Piastów mazowieckich wywodzi się od Bolesława IV Kędzierzawego,
wygasłą na jego synu Leszku zm. 1186, który przekazał swoją
dzielnicę Kazimierzowi II Sprawiedliwemu zm.1194.
Młodsza linia Piastów mazowieckich wywodzi się od Konrada (zm. 1247), księcia mazowieckiego, syna Kazimierza II Sprawiedliwego. Spośród
jego synów męskiego potomstwa doczekali się Kazimierz I
kujawski (założyciel
linii Piastów kujawskich) oraz Siemowit I, który kontynuował linię
mazowiecką.
Linię mazowiecką dzieli się na dwie linie:
§ płocką -
wywodzącą się od Siemowita IV,
także syna Siemowita III, wygasłą na Władysławie II w 1462 r.
§ warszawską -
wywodzącą się od Janusza I,
syna Siemowita III,
wygasłą w linii męskiej w 1526 roku
na Januszu III.
Spośród przedstawicieli tej linii dzielnicą
krakowską władał Konrad I mazowiecki.
Osobny
artykuł: Piastowie kujawscy.
Linia Piastów kujawskich wywodzi się od Kazimierza I (zm. 1267), księcia kujawskiego. Z tej
linii Piastów dzielnicę krakowską opanował najpierw Leszek Czarny w 1279 roku
po śmierci Bolesława Wstydliwego, a później
jego przyrodni brat Władysław
I Łokietek w 1306 roku
po śmierci Wacława III,
który w 1320 roku
został koronowany na króla Polski. Po śmierci Łokietka w 1333 roku
kolejnym królem Polskim został jego syn Kazimierz III
Wielki. Ten jednak zmarł w 1370 roku,
nie pozostawiając legalnego męskiego potomka, a polską
koronę odziedziczył jego siostrzeniec Ludwik, król Węgier z dynastii Andegawenów
(boczna linia Kapetyngów).
Linia Piastów kujawskich wymarła w linii męskiej na Władysławie Białym w 1388 roku.
Za ostatniego męskiego przedstawiciela dynastii Piastów
uchodzi Jerzy Wilhelm, książę
brzesko-legnicki zmarły 21 listopada 1675 w Brzegu.
Ostatnią Piastówną byłaKarolina (zm. 1707), księżniczka legnicka.
Jerzego Wilhelma przeżył jego stryj August hrabia Legnicki (August von Liegnitz), zmarły w 1679 w
swym majątku Kantorowice (Kantersdorf) w ks. brzeskim. Pochodził on
jednak z małżeństwa morganatycznego i nie miał praw do
nazwiska i spadku. Innym sugerowanym ostatnim męskim przedstawicielem
dynastii Piastów, jednak również bez prawa do tronu czy nazwiska, był baron von und zu Hohenstein – Ferdynand II zmarły 3 kwietnia 1706, wnuk Wacława Gotfryda, naturalnego syna
przedostatniego księcia cieszyńskiego Adama Wacława z jego pozamałżeńskiego
związku z ochmistrzynią Małgorzatą Kostlachówną.
W Monumentum Piasteum, legnickiej nekropolii (ukończonej w 1679 i
znajdującej się przy kościele św. Jana) ostatnich
książąt piastowskich znajduje się panteon całej tej dynastii.
Wewnętrzna kompozycja skupia sie wokół centalnej kopuły jej
kompozycji malarskiej, wokół której rozmieszczono sceny z najstarszych
dziejów Polski i Śląska. Dopełnieniem całości jest łaciński napis, przepełniony
dynastyczną dumą historyczną, który brzmi:
„
Bogu, Opiekunowi
szczątków i pobożnym cieniom Domu Piastowskiego ten pomnik
poświęcono,
który wziął początek z Piasta w
roku 775 ery Chrystusowej,
1. dał Sarmacji 24 królów i
2. licznych panujących Śląskowi 123
książąt,
3.
kościołowi 6 arcybiskupów i
biskupów,
Północy
religię, naukę, urządzenia państwowe, świątynie,
szkoły, miasta, zamki i mury obronne, dzięki władcom
pobożnym, szlachetnym, świętym, dzielnym i łaskawym.
Germanię ocalił od nawały tatarskiej, który na Chrystianie
najlepszym i jego synu Jerzym Wilhelmie ostatnim, lecz w zasługach
najpierwszym dnia 21 listopada 1675 roku przy wielkim żalu Ojczyzny,
Europy i cesarza równo po dziewięciu stuleciach skończył
się i zasłużył, aby Ludwika, księżna anhalcka,
ostatnia matka Piastów pomnik ten zbudowała przodkom i pradziadom, jako
też potomnym, małżonkowi, synowi, sobie i pozostałej córce
Karolinie księżnej holsztyńskiej roku Chrystusowego 1679,
płacząc nad urnami tych, z których każdy mając cnotę
za herolda, a świat Północy za pomnik niczego by nie
potrzebował, gdyby wcześniej od głazów nie milkło
zapomnienie i niewdzięczność śmiertelnych.
”
Материал
из Википедии
— свободной
энциклопедии
Вонж (польск.
Wąż,
Anguis, Serpens, Wężyk,
Ужик) — гласный
польский
дворянский
герб.
Содержание |
Гербы Городельской
унии[скрыть]
Это
незавершённая
статья о
гербе.
Вы можете
помочь
проекту, исправив
и дополнив
её. |
Категории:
Гербы по
алфавиту | Польские
дворянские
гербы
Скрытая
категория: Незавершённые
статьи о
гербах