Rakoczy Family
Tree
ARBRE PUBLIC DE MEMBRE
De source inconnue
Francis Wanclik
DÉCČS : date - ville , Wayne,
MI (Michigan)
CONJOINT(E) : nom nom de famille
P :
Francisek Wanclik
M :
Madeline Kozien
Rakoczy Family
Tree
ARBRE PUBLIC DE MEMBRE
De source inconnue
Katherine Wanclik
DÉCČS : date - ville , Wayne,
Michigan, USA(États-Unis)
CONJOINT(E) : nom nom de famille
P :
Francisek Wanclik
M :
Madeline Kozien
Rakoczy Family
Tree
ARBRE PUBLIC DE MEMBRE
De source inconnue
Lewis Wanclik
DÉCČS : Italy (Italie)
P :
Francisek Wanclik
M :
Madeline Kozien
Rákóczi
From
Wikipedia , the free encyclopedia
The Rákóczi (older spelling Rákóczy )
were a Hungarian noble
family in the Kingdom of Hungary between the 13th century and 18th century. Their name is also spelled Rakoczi andRakoczy in some foreign (English) sources.
The foundations for the family's
wealth and power were laid down by Sigismund Rákóczi ; some decades into the 17th century, the Rákóczis
became the wealthiest aristocrats of Hungary . [1]
Probably the most famous member of
the family was Francis
II Rákóczi (1676-1735) who was elected prince (fejedelem )
of the Confederated Estates of the Kingdom of Hungary
and Prince of Transylvania 1703-1711. He led an anti-Habsburg war during that time; after the
defeat of the rebellion, the Rákóczi family's wealth
was confiscated.
The last member of the family was György (George) Rákóczi , the son
of Francis II Rákóczi , who died in France
in 1756.
The mysterious Count of St. Germain is believed by some to have been the
son of Prince Francis (Ferenc ) II Rákóczi .
Other notable members have included:
§
Sigismund Rákóczi (Zsigmond ) - elected Prince of Transylvania
1607-1608
§
George
I Rákóczi (György ) - elected Prince of Transylvania
1630-1648
§
George
II Rákóczi (György ) - Prince of Transylvania 1648-1657
§
Francis I Rákóczi 1645-1676
The Rákóczi March by John Bihari and (memorably orchestrated by Hector Berlioz ) refers to them.
The Hungarian Rhapsody No. 15 by Franz Liszt refers to the rebellion led by Francis II Rákóczi .
§
http://genealogy.euweb.cz/hung/rakoczi1.html
1.
^ Eric Roman , Austria-Hungary & the successor states: a reference guide from the Renaissance to
the present, Infobase Publishing, 2003, p. 161 [1]
Ferenc Rákóczy
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Ferenc Rákóczy est un écrivain suisse et hongrois né
ŕ Bâle le 22 novembre 1967 .
Počte
suisse d'expression française mais d'origine hongroise, descendant de la
célčbre famille aristocratique des Rákóczy (l'un de
ses ancętres, le prince François II Rákóczi de Transylvanie, a pris la tęte de la
révolte de 1703 contre les Habsbourg ), l'écrivain a grandi dans le
canton du Jura1 . Les dix premičres années de
sa vie se déroulent ŕ Bâle , oů son pčre, réfugié de l'Insurrection de Budapest , a trouvé un
emploi dans l'industrie pharmaceutique en tant qu'informaticien-analyste.
Durant cette période, ce dernier continue ŕ déployer une intense activité
anti-communiste, de sorte qu'il est fiché par les services de l'État en tant
qu'élément ŕ placer sous surveillance permanente. Sa mčre, une enseignante
jurassienne qui a grandi ŕ Berne, écrit dans les journaux alémaniques oů elle
est connue comme une militante séparatiste (ce mouvement aura pour conséquence
le plébiscite du 23 juin 1974, un vote populaire qui mčnera ŕ la création du canton du Jura ). Un autre élément important
est que le pčre parle le hongrois avec ses quatre enfants, la mčre s'exprime
quant ŕ elle en français, et ŕ la table familiale la langue véhiculaire est la plupart du temps l'allemand ou
quelquefois męme l'anglais. Cette confusion aura pour conséquence un rapport
ambivalent ŕ la géographie mais surtout ŕ la langue, au point qu'il faudra des
années ŕ l'auteur pour se fixer en faveur du français.
Aprčs
son baccalauréat ŕ Porrentruy il entreprend une licence en lettres
rapidement abandonnée. Diplôme de médecine et doctorat ŕ Berne (1996),
puis stages dans différents hôpitaux psychiatriques de Suisse romande en tant
que chef de clinique (formation psychanalytique ). Pendant cette période, il
sillonne infatigablement l'Europe et donne des lectures et des conférences sur
des sujets aussi divers que les dangers de l'atome , la modernité poétique, l'antipsychiatrie ou encore l'art brut . Depuis 2002, il vit et travaille
comme psychiatre ŕ Lausanne , oů il assume également un
enseignement ŕ la faculté de médecine et biologie. En parallčle, vagabondages
divers, recherches philosophiques, publications en revue, quelques compositions
musicales (organistiques et chorales) dont certaines seront primées. Écrivain
rare et exigeant, Ferenc Rákóczy commence ŕ faire
paraître assez tardivement ses textes que le critique Pierre-Olivier Walzer a été le premier ŕ reconnaître. Ce seront
d'abord des publications en revue, une postface ŕ un roman de Charles-Albert Cingria (Les autobiographies de Brunon Pomposo ), quelques articles de critique littéraire,
puis des livres poétiques. En 2001, il a été choisi pour représenter la Suisse
dans la catégorie « poésie » aux quatričmes jeux de la Francophonie ŕ Ottawa2 .
Quel
que soit le genre qu'il aborde, on peut dire que, de façon générale, ses textes
frappent par la singuličre beauté des images et que c'est l'imagination
poétique qui ressort3 . Dans la lignée d'Ossip Mandelstam , de James Sacré ou encore de Louis-René des Foręts , Ferenc Rákóczy élabore ŕ partir de Les Hospices rhénans un style trčs personnel, riche et
cependant apte ŕ rendre la fragilité des choses et des sentiments. Déploiement,
de livre en livre, d'une parole qui se voudrait simple et donnée, et s'insérant
par conséquent avec une forte acuité dans l'espace vital qu'elle reflčte, en s'occupant
des choses de chaque jour, mais aussi des événements (petits et grands)
inscrits dans le parcours de nos vies et de nos (pré)occupations d'hommes.
Ainsi, chaque počme fait constamment la navette entre le plus lointain
intérieur et l'évidence de la réalité qui nous environne, pour retourner dans
la sécurité d'une parole, d'un appel ŕ une présence non pas mystérieuse, mais
toujours ŕ redécouvrir, ŕ nommer.
Son
livre le plus surprenant, Éoliennes , apparaît comme
l'autobiographie lyrique d’un voyageur qui tente de dessiner les contours d’une
sorte d’écologie de l’esprit : ŕ ce titre, l'ouvrage contient une suite
sur la catastrophe de Tchernobyl , ainsi que le
journal douloureux d’une expédition sur les lieux de la catastrophe nucléaire.
Par-delŕ ce souci permanent pour l’état du monde, Éoliennes s’ordonne comme le cheminement d’une
réflexion sur la vie et le travail de la mémoire aprčs la perte du sens qui
agit partout, que ce soit dans la langue, sur un plan sociétal, voire ontologique . Dans ces pičces (souvent
narratives) qui mélangent subtilement vers et prose, la nostalgie d’un univers
préservé de l’angoisse et de la mort transperce partout, univers que l’amitié
et le recours aux images de l’enfance semblent seuls ŕ męme de restaurer. Ŕ
travers la métaphore du vent, riche de multiples échos, Ferenc Rákóczy tisse un réseau d’interrogations autour de notre
interdépendance ŕ la nature et de notre responsabilité de citoyens planétaires4 . C'est donc un ouvrage de poésie engagée au sens prégnant du terme.
Parallčlement
ŕ l'śuvre poétique, on peut dire que Ferenc Rákóczy
réinvente le récit ŕ sa mesure. Ce sont autant de labyrinthes littéraires
ensorcelants, parfois ŕ la frontičre du fantastique, qui explorent les
relations entre le sauvage et
le culturel , entre lutte pour la survie et spiritualité . Les thčmes qui s'en dégagent
sont la solitude, l'inquiétante étrangeté , le besoin de
donner sens ŕ la vie ŕ travers un juste ancrage dans la nature. Avec un sérieux
pénétrant qui n'empęche pas l'ironie voire un humour franchement décalé, on y
décrit de lentes aventures intérieures dans l'aventure collective. Que ce soit
ŕ travers le récit policier (il gagne en 2005 une mention spéciale au
« prix Fnac de la nouvelle policičre », pourPerpetuum
mobile ) ou le récit de voyage (prix 2005 de la Fondation Anne et Robert
Bloch pour Jakarta Blues ),
Ferenc Rákóczy retrouve une inspiration quasi leskovienne oů il s'agit ŕ chaque fois de comprendre
dans la profondeur une situation en apparence sans issue, d'aller jusqu'au bout
de l'implacable logique des déterminismes pour, ensuite, montrer comment le
héros parvient ŕ dépasser ou simplement accepter son destin.
Il
a également publié un recueil d'aphorismes empreints de mélancolie, Dans la noix du monde . Il y questionne
notre rapport ŕ nous-męmes et ŕ la société. Ecrit plus de dix années avant sa
publication, entre ręve et état de veille, ce livre, qui foisonne de sentences
météoriques et paradoxales, peut aussi se comprendre comme un art poétique , une défense ducratylisme , ou encore une réflexion trčs
aboutie sur l'acte créateur, sur l'essence de la beauté, sur la fuite du temps . C'est une gnose au
sens d'une recherche presque ésotérique oů le monde est perçu comme un tout ŕ
la fois fragmentaire et insécable. Enfin, le texte est précédé d'un entretien
sur la poésie en tant que vecteur de connaissance et possibilité d'éveil, en
quoi il apparaît comme une des nombreuses clefs de lecture d'Éoliennes .
§
Randonnées
sur les berges de l’Aare, počmes, chez
l’auteur, Berne, 1994.
§
Kiosque
ŕ chimčres, počmes, éditions L’Âge d’Homme,
Lausanne, 1996
§
Les
Hospices rhénans, počmes, éditions L’Âge
d’Homme, Lausanne, 1999.
§
Éoliennes, proses et počmes, éditions L'Âge d'Homme, Lausanne,
2007.
§
Dans
la noix du monde, aphorismes, éditions L'Âge
d'Homme, Lausanne, 2008.
§
Perpetuum mobile, nouvelle
policičre, in Petits
meurtres en Suisse, Zoé, Genčve, 2005.
§
Laissez
dormir les bętes, récits, éditions L'Âge
d'Homme, Lausanne, 2010.
§
Les
Limbes noires, chez l’auteur, Lausanne, 2003.
§
La
part des mulots, in Les Autobiographies de Brunon Pomposo de Charles-Albert Cingria , Poche Suisse 157,
L’Âge d’Homme, Lausanne, 1997.
§
Du
ręve de la réalité ŕ la réalité du ręve, in Écriture n° 58 (pp.228-231), Lausanne, novembre 2001.
§
La
littérature est une fęte, chez l’auteur,
Lausanne, 2004.
§
L'enfance,
l'exil et le labyrinthe chez Agota Kristof ,
Quarto n° 27, Berne, décembre 2008.
§
La
cour des miracles, in Intervalles, Littérature
XI, N° 48, automne 1997.
§
Petits
papiers et grands formats, in Quarto, N° 11,
1999.
§
Počmes, in Actes de la Société d’Émulation jurassienne,
1997.
§
Loin
déjŕ, et autres počmes, in Les Cahiers du Ru,
N° 35, été 2000.
§
Mon
frčre et moi, in Verričres, N° 6, juin 2001.
§
Trouver
la truite, in Art Le Sabord, N° 60, 2001.
§
Cantines
sous la pluie, in RBL, N° 1-2, 2001.
§
La
vie des carpes, in Jura pluriel, N° 44,
automne-hiver 2003.
§
Choix
de počmes traduits par Patrick Williamson, in The Chariton Review , Truman State University , Kirksville, Missouri, Volume 25, Number 1, Spring 1999.
§
Choix
de počmes traduits par Graham Dunstan Martin, in Five Lines , N° 6, Autumn 2002.
§
"L'homme
est un poux dans la chevelure du monde."
§
"La
lucidité absolue est le signe qui distingue du commun des mortels les
parturientes et certains princes agonisants dont tout le monde tombe d’accord
pour dire qu’ils ont été les pires despotes."
§
"Or
nous avons tous besoin de nos mensonges : leur lustre rassure, relie, met
une certaine continuité d’humain ŕ humain."
§
"De
rencontre en rencontre, on répčte l’autre, jamais le męme. Et chaque fois,
l’expérience précédente s’avčre l’esquisse de celle qui viendra juste aprčs, et
ainsi de suite jusqu’ŕ ce que le tableau soit achevé..."
§
"Les
banquiers sont les tortionnaires de la mondialisation."
§
"La
psychothérapie est ŕ la société contemporaine ce que le dentier est au
vieillard : une prothčse du bonheur et, en męme temps, un incessant objet
de rumination."
§
Pour sortir du labyrinthe , in PrimaryCare, N° 51-52, 2006.
1.
↑ André Wyss, Anthologie de la littérature
jurassienne 1965-2000, SJE, Editions Intervalles, (pp. 513-514), 2000.
2.
↑ Réjean Jolicoeur : "Le počte
jurassien Ferenc Rákóczy a représenté la Suisse aux IVe s Jeux de la Francophonie ŕ Ottawa.
Entretien." Jurassica , N°15 (pp. 58-60), 2001.
3.
↑ Philippe
Wicht : "Les Hospices rhénans", in Actes de
la Société jurassienne d'Émulation (pp.203-207), 2000.
4.
↑ Philippe
Wicht : "Éoliennes", in Actes de la Société
jurassienne d'Émulation (pp.279-285), 2007.
§
Sa biographie et des articles critiques sur Culturactif.ch
§
Blogčmes, le journal aphoristique en ligne de Ferenc
Rákóczy
§
Poésie et écologie: entretien avec Gaël Prince ŕ propos
d'Eoliennes
§
Ŕ propos de Laissez
dormir les bętes sur Critiques
Libres
§
Une vidéo de poésie écologique lue par l'auteur
Aller
ŕ :Navigation ,rechercher
Pour les articles
homonymes, voir François II .
François
II Rákóczi (1676-1735)
Histoire
des Révolutions de HongrieLa Haye , chez Jean Neaulme , 1739
François
II Rákóczi (1676 -1735 ) était prince de Hongrie et de Transylvanie de 1704 ŕ 1711 .
Fils
de François Rákóczi et d’Ilona Zrínyi né le 27 mars 1676 ŕ Borsi (Hongrie ; actuellement en Slovaquie ) quelques mois avant la mort de
son pčre. Il est l'héritier de plusieurs familles nobles s'étant illustrées
dans la lutte contre les Habsbourg : les Rákóczi , les Zrinski , lesBáthory par
sa grand-mčre; il est le beau-fils d'Imre Thököly .
Il
conspire trčs jeune contre l’autorité des Habsbourg. Aprčs la défaite des
insurgés hongrois, il est séparé de sa famille et élevé princičrement par les
jésuites de Neuhaus en Bohęme puis
ŕ l’université de Prague . Il épouse ensuite ŕ Cologne le 26 septembre 1694 1 une aristocrate allemande, Charlotte
Amélie de Hesse-Wanfried et obtient un titre de prince du Saint-Empire .
De
retour en Hongrie en 1694, il noue des relations vers 1698 avec le Maréchal de Villars ce qui lui vaut d’ętre incarcéré en 1701.
Il s’évade se réfugie en Pologne puis prend la tęte de l'insurrection hongroise
de 1703. Il conquiert avec sa troupe de Kuruc toute
la Hongrie orientale et reçoit de la Dičte de Gyulafehérvár le titre de prince de Transylvanie le 8 juillet 1704 sous
le nom de François II Rákóczi .
Il
est proclamé régent de Hongrie en septembre 1705 et
recherche l'alliance française en faisant déclarer les Habsbourg déchus de leur
droits sur le royaume de Hongrie ŕ
l'assemblée d'Onod le 5 avril 1707 .
Les
mesures sociales qu'il envisageait de prendre, notamment l'émancipation des
paysans, inquičtent la noblesse tandis que l'Église se méfie de son entourage
protestant.
Battu
ŕ Trencsén en 1708 , il ne peut empęcher Sándor Károlyi de négocier une paix séparée avec les
impériaux en 1711 . Il perd son titre de prince de
Transylvanie en février 1711 . Ŕ la Paix de Szatmár le 30 avril 1711 , les insurgés dont François II Rákóczi lui-męme sont amnistiés s'ils prętent serment au
nouvel empereur Charles VI de Habsbourg .
François
Rákóczi refuse de souscrire ŕ ce traité et recherche
en vain l'alliance du tsar Pierre Ier le Grand . Il plaide encore pour
l'indépendance de la Hongrie en 1713 lors
des négociations des traités d'Utrecht . Puis passe le reste de
sa vie en exil en Prusse , en France et
en Turquie . Il meurt ŕ Rodosto le 8 avril 1735 . Il fut inhumé dans la chapelle de
l'ambassade de France située aujourd'hui au sein du lycée Saint-Benoît ŕIstanbul , ŕ côté de sa mčre Ilona Zrínyi . En 1906 leurs
corps furent envoyés en Hongrie et réenterrés dans la Cathédrale Sainte-Élisabeth de Košice le 29 octobre .
De
son union le 26 septembre 1694 avec
Charlotte-Amélie de Hesse Wanfried (1679 -1722 ) naissent :
§
József (1700 -1738 ) ;
§
György (1701 -1752 ).
1600-2011 Autres dates
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1.
2.
►
3.
4.
5.
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11.
12.
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15.
16.
17.
18.
19.
The Columbia Encyclopedia,
Sixth Edition | 2008 | 700+ words | Copyright
Rákóczy ,
noble Hungarian family that played an important role in the history ofTransylvania and Hungary in the 17th and 18th cent. Sigismund Rákóczy,1544 -1608, was elected (1607) prince of Transylvania
to succeed Stephen Bocskay . His son, George
I Rákóczy , 1591-1648, was elected prince of
Transylvania in 1630. He continued the anti-Hapsburg policy of his
predecessors, Gabriel Báthory and Gabriel Bethlen , and like them he relied on alliances with the
Protestant powers. In 1644 he declared war on Holy Roman Emperor Ferdinand III
and overran Hungary. Peace was made (1645) at Linz ,
and the emperor granted religious freedom to the Hungarians and ceded territory
to Rákóczy . George I's son, George
II Rákóczy , 1621-60, succeeded his father on the
throne of Transylvania but was deposed (1657) as a result of his unsuccessful
invasion of Poland. He was mortally wounded when the Ottomans invaded
Transylvania. He married Sophia, a niece of Gabriel Báthory .
Their son,Francis I Rákóczy , 1645-76, was designated George's
successor by the diet of Transylvania in 1652. However, he was never
recognized. Having married a daughter of Peter Zrinyi , governor of Croatia, he entered with Zrinyi into an unsuccessful conspiracy against Holy Roman
Emperor Leopold I. Francis II Rákóczy , 1676-1735, son of Francis I and of
Helen Zrinyi , became the leader of the rebellion of
the Hungarians against Hapsburg oppression. The outbreak (1701) of the War of
the Spanish Succession was followed by an uprising (1703) of the Hungarian
peasants, particularly the Calvinists. Rákóczy , at
the head of the movement, soon controlled most of Hungary and in 1704 was
elected "ruling prince" by the diet. He secured the support of King Louis XIV of France, who sent subsidies and troops.
At the Diet of Onod (1707) the Hungarian nobles
proclaimed the Hapsburg dynasty deposed in Hungary and set up an aristocratic
republic. Rákóczy , however, suffered severe defeats
in 1708 and 1710, and in 1711 the Hungarians and Austrians negotiated peace at Szatmar . The Hungarians were promised an amnesty and the
restoration of religious and constitutional freedom. Rákóczy ,
who refused to accept the treaty, fled to Poland, then to France, and
eventually to the Ottoman Empire. He died in exile there, but his remains were
brought back to Hungary in 1906. He left an autobiography. Francis II Rákóczy is a major national hero of Hungary. The stirring
"Rákóczy March," named in his honor , was composed (1809) by John Bihari .
It was used by Berlioz in his Damnation de Faust and by Liszt in the Hungarian Rhapsody
No. 15. Playing the march was long forbidden in Hungary, where the tune was
used as a national air by the independence movement.
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RAKOCZY, the name of a noble Hungarian family, which in the
10th century was settled in the county of Zemplen ,
and members of which played an important part in the history of Hungary during the 17th century.
George
I., prince of Transylvania (1591-1648), who began his career as
governor of Onod , was the youngest son of Sigismund Rakoczy
(1544-1608), who shared in the insurrection of Stephen Bocskay against the Emperor Rudolph II .,
and was for a short time prince of Transylvania. In 1616 he married his second
wife, the highly gifted zealous Calvinist, Susannah Lorantffy ,
who exercised a great influence over him. He then took a leading part in the
rebellion of Gabriel Bethlen ,
who made him commandant of Kassa ,
and was elected prince of Transylvania on the 26th of November 1630 by the diet
of Segesvar .
He followed the policy of Gabriel Bethlen , based on
the maintenance of the political and religious liberties of the Hungarians. His alliance with Gustavus Adolphus of Sweden for that purpose was no secret atVienna ,
where the court estimated at their right value Rakoczy's
hypocritical assurances of pacific amity. On the 2nd of February 1644, at the
solicitation of the Swedish and French ambassadors, and with the consent of the
Porte, he declared war against the Emperor Ferdinand III .
Nearly the whole of imperial Hungary was soon in his hands, and Ferdinand ,
hardly pressed by the Swedes. at the same time, was
compelled to conclude (Sept. 16, 1645) with Rakoczy
the peace of Linz ,
which accorded full religious liberty to the Magyars ,
and ceded to Rakoczy the fortress of Regec and the Tokaj district. On the death of Wladislaus IV .
(1648) Rakoczy aimed at the Polish throne also, but
died before he could accomplish his design. His capital, Gyula Fehervar , was a
great Protestant resort and asylum .
See Secret Correspondence of the Age of
George Rdkoczy I. (Hung.), ed. Agoston
Otvos (Klausenburg , 1848); Rdkoczy's
Correspondence with Pdzmdny , Esterhazy , &c. (Hung.), ed. Antal Beke (Budapest, 1882); Sandor Szilagyi , The Rdkoczy
Family in the 18th Century (Hung.)
(Pest, 1861).
George Ii ., prince of Transylvania (1621-1660),
was the eldest son of George I. and Susannah Lorkntffy .
He was elected prince of Transylvania during his father's lifetime (Feb. 19,
1642), and married (Feb. 3, 1643), Sophia Bathory , who was previously compelled by
his mother to reject the Roman faith and turn Calvinist. On ascending the
throne (Oct. 11, 1648), his first thought was to realize his father's Polish
ambitions. With this object in view, he allied himself, in the beginning of
1649, with the Cossack hetman , Bohdan Chmielnicki , and the hospodars of Moldavia and Wallachia .
It was not, however, till 1657, as the ally of Gustavus
Adolphus , that he led a rabble of 40,000 semi-savages against the
Polish king, John Casimir . He took Cracow and entered Warsaw with the Swedes, but the moment his
allies withdrew the whole scheme collapsed, and it was only on the most
humiliating terms that the Poles finally allowed him to return to Transylvania.
Here (Nov. 3, 1657) the diet, at the command of the Porte, deposed him for
undertaking an unauthorized war, but in January 1658 he was reinstated by the Medgyes Diet. Again he was deposed by the grand vizier , and again reinstated as if nothing
had happened, but all in vain. The Turks again invaded Transylvania, and Rakoczy died at Nagyvarad of the
wounds received at the battle of Gyula (May 1660).
See
Imre Bethlen , Life and Times of George Rdkoczy II. (Hung.)
(Nagy-Enyed , 1829); Life (Hung.) in Sandor
Szilagyi's Hungarian
Historical Biographies (Budapest,
1891).
Francis I ., prince of Transylvania (1645-1676),
was the only son of George Rakoczy II. and Sophia Bathory . He was elected
prince of Transylvania during his father's lifetime (Feb. 18, 1652), but lost
both crown and father at the same time, and
withdrew to the family estates, where, at Patak and Makovica , he kept a splendid court. His mother converted
him to Catholicism, and on the 1st of March 1666 he married Helen Zrinyi . In 1670 he was implicated in the Zrinyi-Frangepan conspiracy , and only saved his life by the
interposition of the Jesuits on the payment of an enormous ransom .
See
Sandor Szilagyi , The Rdkoczy
Family in the 17th Century (Hung.)
(Pest, 1861).
Francis Ii ., prince of Transylvania (1676-1735),
was born at Borsi , Zemplen
county, on the 27th of March 1676. Having lost his father during infancy , he was educated under the
guardianship of his heroic mother, Helen Zrinyi , in
an ultrapatriotic Magyar environment, though the Emperor Leopold I . claimed a
share in his tutelage. In 1682 his mother wedded Imre
Thakaly , who took no part in the education of Rakoczy , but used him for his political purposes.
Unfortunately his stepfather's speculations suffered shipwreck, and Rakoczy lost the greater part of his estates. It is said
that the imperialists robbed him of 1,000,000 florins' worth of plate and
supported a whole army corps out of his revenues (1683-85). As a child of
twelve he witnessed the heroic defence by his mother of his ancestral castle of Munkacs
against Count Antonio Caraffa (d. 1693). On its
surrender (Jan. 7, 1688) the child was transferred to Vienna that he might be
isolated from the Hungarian nation and brought up as an Austrian magnate . Cardinal Kollonics , the sworn enemy of Magyar
separatism, now became his governor, and sent him to the Jesuit college at Neuhaus in Bohemia . In 1690 he completed his course at Prague , and in 1694 he married Maria
Amelia of Hesse -Rheinfels ,
and lived for the next few years on his Hungarian estates. At this time Rakoczy's birth, rank, wealth and ' brilliant qualities
made him the natural leader of the Magyar nation, and his name was freely used
in all the 'insurrections of the period, though at first he led a life of the
utmost circumspection (1697-1700). Hungary was then regarded at Vienna as a conquered realm , whose naturally rebellious
inhabitants could only be kept under by force of arms. Kollonics
was the supreme ruler of the kingdom, and his motto was "Make of the Magyar first a
slave, then a beggar , and then a Catholic ." It was a matter of life or
death for the Magyars to resist such a reign of terror and save the national
independence by making Hungary independent of Austria as heretofore. Rakoczy
and a few other patriotic magnates deeply sympathized with the sufferings of
the nation, and on the eve of the war of the Spanish
Succession they entered into correspondence with Louis XIV . for
assistance through one Longueval , a Belgian general
in the Austrian service, who professed to be a friend of the Rakoczyans , who initiated him into all their secrets. Longueval betrayed his trust , and Rakoczy
was arrested and imprisoned at Eperjes . His wife saved him from certain
death by enabling him to escape to Poland in the uniform of a dragoon officer. On the 18th of June 1703 he
openly took up arms against the emperor, most of whose troops were now either
on the Rhine or in upper Italy ; but, unfortunately, the Magyar
gentry stood aloof from the rising, and his ill-supported peasant levies (the Kuruczes )
were repeatedly scattered. Yet at first he had some success, and on the 26th of
September was able to write to Louis XIV. that the
whole kingdom up to the Danube was in his power. He also issued his
famous manifesto, Recrudescunt vulnera inclytae geniis Hungariae , to justify himself in the eyes of Europe . The battle of Blenheim made any direct help from France impossible, and on the 13th of June
1704 his little army of 7000 men was routed by the imperialists at Koronco and subsequently at Nagyszombat . Want of arms, money, native
officers and infantry , made, indeed, any permanent
success in the open field impossible. Nevertheless, in May 1705, when the
Emperor Leopold I. was succeeded by Joseph I ., the position of Rakoczy was at least respectable. With the aid of several
eminent French officers and engineers he had drilled his army into some degree
of efficiency, and had at his disposal 52 horse and 31 foot regiments. Even after
the rout of Pudmerics (Aug. 11, 1705), he could put
100,000 men in the field. In September 1705 he was also able to hold a diet at Szecseny , attended by many nobles and some prelates, to settle the government of the country.
Rakoczy , who had already been elected Prince of
Transylvania (July 6, 1704), now surrounded himself with a council of state of
24 members. The religious question caused him especial difficulty. An ardent
Catholic himself, nine-tenths of his followers were nevertheless stern
Calvinists, and in his efforts to secure them toleration he
alienated the pope ,
who dissuaded Louis XIV. from assisting him. Peace
negotiations with the emperor during 1705 came to nothing, because the court of
Vienna would not acknowledge the independence of Transylvania, while 'France
refused to recognize the rebels officially till they had formally proclaimed
the deposition of the Habsburgs, which last desperate measure was actually
accomplished by the Onod diet on the 13th of June
1707. This was a fatal mistake, for it put an end to any hope of a compromise ,
and alienated both the emperor's foreign allies and the majority of the Magyar
gentry, while from Louis XIV. Rakoczy only got
100,000 thalers , the Golden Fleece ,
and a promise (never kept) that the Hungarians should be included in the
general peace. But into a direct affiance with Rakoczy
the French king would not enter, and Laszlo Vetesi , Rakoczy's envoy at Versailles ,
in 1708 advised his master to place no further reliance on the French court.
Shortly afterwards, at Trencsen (Aug 3, 1708), Rak6czy's army was scattered to
the winds. The rout of Trencsen was followed by a general abandonment .
The remnant of the host, too, was now thoroughly demoralized and dared not face
the imperialists. A fresh attempt to renew the war in 1710 was speedily ruined
by the disaster of Romhany (Jan. 22), and a desperate
effort to secure the help of Peter the Great also failing, Rakoczy gave up everything for lost, and on the 21st of
February 1711 quitted his country for ever, refusing to accept the general amnesty conceded after the peace of Szatmar (see Hungary , History). He lived for a time in France on the bounty of Louis XIV., finally entering
the Carmelite Order. In 1717, with forty comrades, he volunteered to assist the
Turks against the Austrians, but on arriving atConstantinople discovered there was nothing for him to
do. He lived for the rest of his life at the little town of Rodosto ,
where he died on the 8th of April 1735. His remains were solemnly transferred
to Hungary in 1907 at the expense of the state.
See Autobiography of Prince Francis Rdkoczy (Hung.) (Miskolcz ,
1903); E. Jurkovich , The Liberation Wars of Prince
Francis Rdkoczy (Hung.)
(Beszterczebanya , 1903); S. Endrodi , Kurucz
Notes, 1700-1720 (Hung.)
(Budapest, 1897). (R. N. B.)
The Rakoczy
Mansion and the Temple of the Maltese Cross are
retreats of the Ascended Master Saint Germain and the
Great Divine Director in the Carpathian Mountains of Transylvania, Romania. The
retreat is a medieval castle hidden by a forest. In the large flame room, the
violet flame of freedom blazes strong. The Temple of the Maltese Cross is an etheric retreat over
the castle in the shape of a maltese cross, where
records of past civilizations and plans for future golden ages are maintained.
Here, students are taught divine alchemy and the consuming of past negative
records through the violet transmuting flame.
Call to attend the Rakoczy Mansion and the Temple of the Maltese Cross
In the name of the Christ, My
Own Real Self, I call to the Heart of my Mighty I AM Presence, to the Angel of
the Presence, to Beloved Archangel Michael, Kuan Yin
and the Maha Chohan , to
take me to Saint Germain’s Rakoczy
Mansion and to the Temple of the Maltese Cross in the Carpathian Mountains of
Transylvania, Romania, according to the will of my Holy Christ Self and the
direction of the Maha Chohan .
I ask to be taught divine alchemy through the law of freedom and the violet
transmuting flame for the liberation of my soul.
(personal prayer)
Beloved
Saint Germain , help me to remember upon awakening all
that will help me to fulfill my mission on earth and the
mission of my twin flame. I accept this call manifested through the power of
the Christ and am thankful for its realization. In the
name of the Father, the Son, the Holy Spirit and the Divine Mother, Amen.
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